Elevii puşi pe schimbat mentalităţi sau poliţiştii eco de la şcoală

Elevii puşi pe schimbat mentalităţi sau poliţiştii eco de la şcoală

ECOLOGIE Elevii de clasa a VI-a de la Şcoala Europeană din Bucureşti derulează o campanie de mediu prin care vor să schimbe mentalităţile colegilor privind reciclarea şi reutilizarea resurselor

Puşti purtând tricouri verzi cu inscripţia «Patrula Verde SEB» pe faţă şi întrebarea «Chiar nu-ţi pasă?» pe spate patrulează prin şcoală de două ori pe lună şi verifică dacă este aplicat corect proiectul de ecologie GRRREEN (Go Reduce Reuse Recycle Everything Everywhere in Nature  - redu, refoloseşte, reciclează totul peste tot în natură, n.r.). Este al doilea an în care Şcoala Europeană din Capitală derulează un ambiţios proiect verde prin care îi informează pe elevii din şcoala primară asupra importanţei reducerii amprentei de carbon.  Exemplul e dat de ceilalţi elevi din şcoală, unde sunt reduse, reutilizate, dar şi reciclate materiile prime şi energia, explică Dana Ştefan, profesoara de limba română care coordonează proiectul GRRREEN. Anul trecut, membrii Patrulei Verzi treceau zilnic în control, semestrul trecut  patrulau săptămânal, iar acum fac asta de două ori pe lună, deoarece „deprinderea s-a cam format”. Asta pentru că în şcoală sunt deja două generaţii de clase verzi premiate şi clase gri nominalizate şi nu mai este nevoie de o monitorizare cu frecvenţă crescută, explică profesoara. Proiectul verde din Şcoala Europeană – care se încheie în mai – a fost demarat în urma participării la o competiţie din Austria iniţiată de organizaţia WWF şi de Fundaţia Erste.  Practic GRRREEN este „un proiect de informare şi implicare cetăţenească activă bazat pe sistemul peer-to-peer, motto-ul nostru fiind «dacă reuşesc să conving doi oameni într-un an, în 33 de ani toată lumea va fi convinsă că se poate să avem o lume mai bună, un mediu mai curat»”, spune Dana Ştefan, care a fost inspirată să se implice în acest proiect de către Felicia Ienculescu, preşedintele asociaţiei Greeninitiative.

„Continuitatea proiectului, atât în şcoală, cât şi în afara ei, este de a forma deprinderi de colectare selectivă încă de la vârste fragede, precum şi de a înţelege importanţa reducerii, reutilizarii şi reciclării materiilor prime cu care intrăm în contact în fiecare clipa, ştiut fiind faptul că toate aceste resurse sunt epuizabile”, susţine profesoara.

Modelul din şcoală

Ne puteți urmări și pe Google News

Elevii din echipa GRRREEN au 11-12 ani, sunt în clasa a VI-a şi şi-au propus să le insufle colegilor din clasele primare o atitudine prietenoasă cu mediul. Astfel, au creat o fişă de monitorizare a modului în care se colectează diferenţiat plasticul şi hârtia, dar urmăresc şi economisirea apei şi a energiei electrice prin stingerea becurilor şi a aparatelor electrice la ieşirea din clase şi prin oprirea robinetelor. Mai mult, copiii le prezintă celor din clasele I-IV filmuleţe pe teme ecologice şi îi stimulează să nu mai arunce jucăriile pe care nu le vor, ci să le doneze.  În plus, ei au organizat şi un târg de mărţişoare din materiale reciclabile pe care l-au intitulat "GRRREENULICI",  pentru a atrage atenţia că „putem da un aspect atractiv şi unui obiect utilizat, nefiind nevoie să-l transformăm în deşeu aruncat în natură”, spune Dana Ştefan.

Sistemul de colectare selectivă din şcoală a fost pus la punct încă de anul trecut,  când, în cadrul unui alt proiect, au fost instalate coşuri diferite pentru plastic, hârtie şi gunoi menajer. De asemenea, a fost creată patrula de elevi şi au fost premiate clasele verzi şi stimulate cele gri şi a fost încheiat un parteneriat cu Asociaţia ViitorPlus, căreia şcoala le donează plasticul şi hârtia în schimbul plantării de copaci.

Toate aceste acţiuni sunt menite să spulbere miturile şi falsele modele cu care se confruntă cei mici când vine vorba de ecologie, susţine Dana Ştefan. „Educaţia ecologică în şcoală prin bune practici are un impact mult mai puternic decât simpla informare teoretică, acesta fiind şi scopul proiectului nostru, de a-i motiva şi pe alţii prin exemplul personal”, a spus aceasta, precizând că cea mai mare provocare este schimbarea mentalităţii celor mari, prin exemplul celor mici.

Pregătiri de Ora Pământului

Săptămâna aceasta, elevii clasei a VI-aB, de la Şcoala Europeană din Bucureşti, vor derula campania „Săptămâna ECO3R”, în cadrul căreia îşi propun să iasă dincolo de porţile şcolii adresându-se altor copii şi inspirându-le preocuparea pentru mediu - o activitate care se poate face atât în timpul liber, cât şi în timpul programului de şcoală.

Mai mult, elevii vor organiza şi un concurs de mediu. Campania se adresează copiilor preşcolari şi şcolari, dar şi profesorilor, familiilor copiilor participanţi la activităţi şi comunităţii locale şi a pornit de la ideea că instituţia preşcolară şi şcolară este primul cadru organizat care permite familiarizarea copiilor cu valorile şi atitudinile ecologice.  Ora Pământului înseamnă mai mult decât o oră. WWF, organizaţia care coordonează campania (http://www.beyondthehour.org/) în România şi în întreaga lume, îndeamnă la acţiune.

Dincolo de gestul simbolic de a stinge lumina şi de a ne alătura milioanelor de oameni care aleg să celebreze astfel planeta, suntem provocaţi să schimbăm ceva în modul în care trăim. Şi să o facem de acum. Apa, energia, mâncarea, maşina, toate sunt lucruri pe care le folosim zilnic şi al căror impact asupra mediului îl putem modifica. Sâmbătă, de la 20.30 la 21.30, zeci de oraşe din România vor stinge lumina timp de o oră.