Durerea ascunsă a lui Traian Băsescu. De ce nu și-a putut îndeplini visul de a naviga pentru ultima dată Biruința

Durerea ascunsă a lui Traian Băsescu. De ce nu și-a putut îndeplini visul de a naviga pentru ultima dată Biruința Traian Băsescu, sursa foto: cotidianul.ro

Traian Băsescu plănuia să fie pe puntea vasului „Biruința” la ultimul său drum pe mare. El condusese petrolierul timp de câțiva ani, în tinerețe, drept comandant de navă. Din păcate, nu a fost posibil, iar acest lucru l-a întristat profund pe fostul președinte.

Deși are o reputație de om dur, Băsescu ascunde o fire sensibilă. Apropiații săi povestesc că, atunci când este bine dispus, nu ratează ocazia să-și amintească de aventurile sale pe „Biruinţa”, pe mările și oceanele lumii.  „A ţinut mult la nava asta şi la tot ce e legat de ea. E normal. Era tânăr şi îşi împlinise un vis, acela de a comanda cea mai mare navă românească”, a spus un prieten al președintelui.

În august 2007, după ce a evitat demiterea din funcția de președinte, Traian Băsescu a mers la Constanța pentru cursuri. A urmat pregătirea pentru reînnoirea brevetului de comandant de cursă lungă, pe care a trecut-o cu succes. „Dacă țin în mod deosebit la ceva, este profesia mea,” a declarat el după examen.

Trăian Băsescu nu a apucat să își îndeplinească visul

După absolvire, s-a înscris la cursurile de perfecționare IMO (International Maritime Organisation). Aceste cursuri sunt obligatorii la fiecare cinci ani pentru marinarii profesioniști. Fostul președinte a ales specializarea în tancuri petroliere, categoria în care se încadra și „Biruinţa”, devenită „Histria Crown”.

Ne puteți urmări și pe Google News

Dorința lui Băsescu era să iasă în larg la bordul petrolierului înainte de casare. Conform normelor, nava urma să fie scoasă din uz și transformată în fier vechi după 23 de ani de activitate. Băsescu a contactat proprietarul de atunci al petrolierului, Constantin Bosânceanu, pentru a se interesa de soarta vasului. Nu a mai apucat să navigheze pe „Biruinţa”.

Dorința lui Băsescu de a conduce petrolierul până în India, unde urma să fie dezmembrat, nu s-a împlinit. În decembrie 2007, reținut de obligațiile prezidențiale, nu a avut timp pentru un voiaj lung. Summitul NATO, cel mai mare eveniment politic organizat vreodată de România, urma să aibă loc în câteva luni, așa că a renunțat la idee.

Nava „Biruinţa” a fost lansată la apă în 1984 și era cel mai mare petrolier al flotei maritime a României. La doar 34 de ani, Traian Băsescu a devenit comandantul ei. După revoluție, nava a fost vândută și rebotezată „Iris Star”, apoi „Histria Crown”. În decembrie 2007, după 23 de ani de navigație, petrolierul a fost scos din uz, dar nu a fost dezmembrat, așa cum s-a crezut acum 17 ani.

„Biruința” a fost vândută în 2019

Ea a fost vândută, în  2011 era deținută de o companie de rafinare a produselor petroliere. Nava, redenumită „Armada Perdana”, a fost cumpărată de firma Agip, care a investit în ea 300 de milioane de dolari. Fostul vas amiral al flotei românești, comandat de Băsescu, a fost transformat într-o rafinărie plutitoare.

Furnizorul de unități plutitoare de producție, stocare și descărcare (FPSO) Bumi Armada Berhad, cu sediul în Malaysia, a vândut nava sa Armada Perdana FPSO pentru un preț de 40 de milioane de dolari, în 2019, potrivit off-shore energy.

Traian Băsescu a absolvit în 1976 Institutul de Marină “Mircea cel Bătrân”, Facultatea de Navigație, Secția Comercială. Între 1976-1981 a fost ofițer maritim la NAVROM Constanța. Din 1981 a devenit căpitan de cursă lungă și a fost comandant pe navele Argeș, Crișana și Biruinţa până în 1987. După 1987, a ocupat diverse funcții publice, inclusiv ministru al transporturilor, primar al Capitalei și  președinte al României.

Revista presei
Parisul la răscruce