Drama micilor restaurante din Roma, grav afectate de pandemie. Cineva câştigă, totuşi

Drama micilor restaurante din Roma, grav afectate de pandemie. Cineva câştigă, totuşi sursă: arhivă

Pandemia de coronavirus a picat ca un blestem pentru industra HoReCa din toată lumea, inclusiv pentru micile restaurante din Roma, unul dintre cei mai importanţi poli ai turismului mondial în vremurile în care nimeni nu se gândea vreodată la o altă normalitate decât cea pe care o ştia fiecare.

Drama micilor restaurante din Roma, grav afectate de pandemie. Cineva câştigă, totuşi. Aceasta este concluzia care reiese dintr-un reportaj marca „Focus Europa”, un proiect realizat în colaborare de Digi24 şi Deutsche Welle. Firmele de curierat sunt cele care profită din plin de pandemia parcă fără sfârşit.

Chiar dacă restricțiile sanitare impuse de primenitul coronavirus chinezesc îi împiedică pe italieni să iasă din case, asta nu înseamnă că-i împiedică să consume mâncarea restaurantelor favorite.

Şi cineva are grijă ca preparatele culinare să ajungă la timp după ce prind contur în bucătării. Ei sunt curierii sau noii gladiatori ai Romei, cum inspirat au fost descrişi de sursa citată. De ce gladiatori? Pentru că a traversa un oraş ca Roma având mâncare în spate nu e tocmai o treabă pentru oricine.

Ne puteți urmări și pe Google News

James Osawe este unul dintre curierii care reprezintă exemplul perfect pentru această activitate. Multă transpiraţie şi consum psihic îi sunt necesare africanului pentru a-şi mulţumi clienţii înfometaţi şi cam zgârciţi cu bacşişurile.

Drama micilor restaurante din Roma, grav afectate de pandemie

„Traficul din Roma este un coșmar. Sunt multe mașini și puțini șoferi care să respecte regulile de circulație. Pe deasupra, mai sunt și gropi. Un drum prin Roma poate fi foarte periculos pentru cineva ca mine”, a spus James Osawe în debutul poveştii sale.

„James la telefon - băiatul de la livrări. Sunt în fața clădirii tale. Poți să cobori, te rog?” Aşa decurge un dialog între curier şi clienţii săi. Atenţie, James a plătit produsele din banii lui şi este abia prima livrare a nopții.

„În ultima vreme am comandat destul de des. Sunt studentă și stau acasă toată ziua. Nu pot ieși mult, chiar dacă îmi doresc foarte tare. Seara prefer să comand de mâncare, pentru că trebuie să învăț”, a spus Chiara Di Doro, una dintre clientele care asigură succesul firmelor de curierat şi al marilor restaurante care îşi permit să apeleze la ele, deopotrivă.

Firmele de livrare cer taxe prea mari pentru micile afaceri, astfel că restaurantele mari profită de dispariţia concurenţei. Roma a devenit un câmp de război economic. Astfel, restaurante precum Isola della Pizza din cartierul Prati duc dorul clienților pentru că trebuie să închidă la 18:00. Ca în România, adică.

Cineva câştigă, totuşi

„Avem 15 angajați pe care trebuie să-i plătim. Câțiva primesc beneficii pe termen scurt, dar nu este suficient. În timpul săptămânii, pur și simplu pierdem bani”, a spus resemnată Adele Pantalone, proprietara unui restaurant.

Ei nu-i pasă de marile firme de livrare. Pentru restaurantele mici, acestea nu sunt rentabile având în vedere că doar înscrierea la un astfel de serviciu ar costa între 300 și 400 de euro. N-ar fi singura oprelişte... Şi 35% dintre profituri se îndreaptă tot înspre curierat.

„Cu ofertele de prânz și livrările la cină, ne menținem pe linia de plutire. E ceea ce ne motivează să continuăm, dar, în general, este foarte, foarte greu”, spune, vlăguită, Adele Pantalone.

Adele are problemele ei, cei peste 8.000 de curieri care încearcă să-și câștige existența pe străzile Romei au la rândul lor alte probleme. Seara, James se orientează după un cartier promițător, cu o mulțime de restaurante. În timp ce conduce bicicleta electrică se gândeşte numai la comenzi, clienți și ratinguri. Nici n-a avut timp să-şi dea seama când a cedat un cauciuc. Are pană, aşa că este obligat să facă o oprire în Piazza Venezia.

„Nu știu ce s-a întâmplat. Este pentru prima dată când fac pană pe stradă. Asta-i viața”, spune Osawe, care poate câștiga între 600 și 700 de euro lunar. În cele din urmă, nigerianul ajunge la un client care nu îl lasă să urce din cauza Covid-19. Revanşa vine cu liftul, care conţine un bacșiș de 5 euro după plata efectuată online. Va fi singurul bonus încasat de curier în acea noapte.

„Tura mea se termină într-un minut. Când se va termina, plec acasă. Sper că mâine vor fi mai multe comenzi și mă vor lăsa să lucrez mai mult”, spune James, care speră să fie ocolit de ghinioane şi să aibă o tură în plin.

„Grijulie”, aplicația îi tramsmite că și-a terminat treaba. Lângă Colosseum se simte răceala de la finalul marilor lupte între gladiatori, dar James n-are timp să se gândească la istorie. Actualitatea este istoria  lui. Se gândeşte numai la comenzi, clienți și ratinguri…