Filmul lui Zwick prezintă povestea de dragoste dintre un agent de vânzări şi o artistă care suferă de Parkinson, ambii alergici la relaţii.
E suficient să vezi "Legendele toamnei" şi "Ultimul samurai" ca să pricepi că regizorul Edward Zwick ("Dragoste&alte dependenţe") este în deplină opoziţie cu noul val românesc. Este - şi i s-a reproşat deja - un maximalist înverşunat, şi acela amplificat de faptul că, o spunea Natalie Portman, multe lungmetraje hollywoodiene nu mai ajung în faza de producţie.
Îşi dau sfârşitul pe masa de operaţie, care separă regizorul de directorul executiv al corporaţiei. Nu mai sunt vremurile când James Cameron ridica de guler şi clătina deasupra abisului un şef de studio care îi reproşa că iar a depăşit bugetul şi timpul de filmare alocate "Titanicului".
Acum, dacă ţi se dă pe mână regia unui lungmetraj cu staruri de listă A şi mai ales unele care au consimţit să filmeze secvenţe care implică nuditate, te asiguri că ai pus în el câte ceva pentru fiecare sex, vârstă, clasă socială etc. şi că focus- grupurile îţi vor confirma asta. Şi, în acest context, e o minune că "Dragoste&alte dependenţe" funcţionează în proporţie de 90%. Până când se îneacă precum ţiganul la mal.
Infrastructura ultimului film al lui Zwick o constituie povestea de dragoste dintre Jamie Randall (Jake Gyllenhaal), un agent de vânzări din industria farmaceutică, şi Maggie Murdock (Anne Hathaway), o artistă care suferă de boala Parkinson. Pentru Hathaway este rolul după care (cu excepţia lui "Rachel se mărită", desigur) o iei în serios ca actriţă şi-i ştergi din CV toate rom-comurile nesărate. Nu e de mirare că a fost de acord cu nuditatea, de altminteri scenariul o justifică până-n pânzele albe.
Un lungmetraj incitant
Ambele personaje sunt alergice la relaţii şi optează pentru sexul de ocazie, aşa că aventura de o noapte pe care o au trebuie să fie relevantă în primul rând la nivel corporal. Iar Gyllenhaal îi ţine piept lui Hathaway, chiar şi atunci când în film apar elemente de satiră (inclusiv politică), de "buddy movie", de comedie bulevardieră şi, fireşte, de melodramă. Însă, dacă stai să filtrezi, doar finalul perfect în clişeizarea lui ţine de comedie romantică.
În rest, dramedia domneşte, căci filmul nu merge până la a face poante pe tema bolii Parkinson. Nu merge însă nici până la a aprofunda subiectul, folosindu-l ca un artificiu care când accelerează, când face să stagneze trama. În pofida acestor obiecţii, "Dragoste&alte dependenţe" rămâne unul dintre cele mai incitante lungmetraje mainstream care rulează la noi în această perioadă.
SCENARIU
Când Viagra schimbă istoria în vânzări
Scenariul lungmetrajului "Dragoste&alte dependenţe", realizat de regizor, Charles Randolph, şi de Marshall Herskovitz, este într-atât de "mobilat", încât nu ai ghici vreodată că filmul e o ecranizare. Este, şi încă a unei autobiografii: "Hard Sell: The Evolution of a Viagra Salesman" a autorului Jamie Reidy.
Acţiunea filmului se petrece în anii ’90 şi debutează cu o scenă în care personajul lui Gyllenhaal, băiat de bani gata, uns cu toate alifiile şi înarmat cu toate textele necesare seducţiei, este dat afară. Se decide să devină agent de vânzări în industria farmaceutică şi să aibă succes, indiferent dacă asta înseamnă să încaseze pumni din partea unui agent de vânzări rival.
De altminteri, filmul nu reprezintă vreun acces de amabilitate la adresa industriei farmaceutice - agenţii de vânzări acţionează într-o zonă gri din punct de vedere legal, iar doctorii nu se feresc de mită. Iar când Viagra îşi face intrarea pe piaţă, reprezentanţii ambelor bresle încep să se scalde în bani.
Lungmetrajul "Dragoste&alte dependenţe" are premiera în România în acest weekend.
<object height="340" width="560"><param name="movie" value="http://www.youtube-nocookie.com/v/TO0X4DQZKqk?fs=1&hl=ro_RO" /><param name="allowFullScreen" value="true" /><param name="allowscriptaccess" value="always" /><embed src="http://www.youtube-nocookie.com/v/TO0X4DQZKqk?fs=1&hl=ro_RO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" height="340" width="560"></embed></object>