Dorian Boguţă: "Publicul nu e interesat de scurtmetraje"

Dorian Boguţă: "Publicul nu e interesat de scurtmetraje"

A jucat un activist, un legionar şi un tânăr căruia interlopii îi fac necazuri. Acum, Dorian Boguţă a devenit un soţ cu tendinţe criminale, refugiat în coloratul piticilor de grădină.

Dorian Boguţă se pregăteşte să-şi tragă sufletul. A ratat Cannes-ul de anul acesta - ar fi participat în calitate de regizor al scurtmetrajului "10" - pentru că filma, dar la TIFF a fost prezent cu patru titluri: două roluri principale (Tavi din "Caravana cinematografică", a lui Titus Muntean, şi Miţă din "Francesca", de Bobby Păunescu), unul secundar ("Portretul luptătorului la tinereţe", de Constantin Popescu jr.) şi în calitate de cineast (acelaşi "10").

La CV-ul lui recent se adaugă un scurtmetraj de şcoală, un videoclip regizat de Dragoş Bucur şi, nu în ultimul rând, şcoala de film şi televiziune pe care a pus-o la punct împreună cu acesta şi cu Alexandru Papadopol. Alege sediul ei pentru întâlnire şi îmi face un tur; cât stăm de vorbă, apar şi ceilalţi doi profi de actorie, colegul lor de breaslă, Bogdan Dumitrache, şi Dana Nălbaru, iar poantele încep să curgă, indiferent dacă subiectul îl constituie o cască de motociclist sau o pereche de pantaloni.

"Mergem pe relaxare", spune Boguţă, şi, fie luând în calcul doar decorul, ţi-e cam greu să vezi un interpret cu apucături expresioniste ieşind din "ucenicia" de la atelierul celor trei.

Ne puteți urmări și pe Google News

Migală şi ton egal

Vreau să aflu de ce a renunţat la cel mai important festival din lume pentru a juca într-un scurtmetraj de şcoală, realizat de un tânăr de 23 de ani, pe numele său Ismail Jamalodin, malaiezian şcolit în România.

"Avea o perioadă foarte strictă pentru filmări, şi nu m-aş fi băgat dacă nu aş fi văzut scurtmetrajul său precedent, «Zippo», care mi-a plăcut foarte mult", explică Boguţă. Iar scurtmetrajul "Donna Must Die" e mai degrabă un mediumetraj, ale cărui condiţii de producţie nu sunt tocmai specifice unui film de şcoală.

Deşi de obicei vorbeşte ceva mai tărăgănat, Dorian Boguţă se animă brusc când vorbeşte despre noua peliculă: "Înainte de a începe filmarea, am repetat două săptămâni, lucru care de obicei nu se face, din nefericire. Am stat, am citit, am descifrat fiecare replică. Am filmat 10 zile, în 10 locuri, inclusiv Gara Băneasa, pe străzi, în studiou, complet neobişnuit pentru un scurtmetraj. Regizorul, totodată scenarist, pare puşti, dar e un puşti matur, aveam o senzaţie de relaxare lucrând cu el, plus că e foarte atent cu actorii, ceea ce găseşti mai rar. La filmări, dacă nu-l cunoşteai pe Ismail Jamalodin, nu-ţi dădeai seama care e regizorul, nu ridica niciodată vocea", punctează Boguţă.

Integral în engleză

"«Donna Must Die» este un film noir, cu efecte speciale, fantasmagoric, pot să spun, are multe metafore. Joc alături de Valeria Cristia, care a terminat UNATC la secţia de Păpuşi, scenografie. E vorba de un cuplu care, după cinci ani de căsătorie, intră într-o rutină totală, iar personajul meu, Fred, vrea să se despartă de ea. Dar, la un moment dat, în nebunia lui, vede singur acasă o emisiune despre killeri şi decide s-o omoare. Numai că nu a luat în calcul modul în care dorinţa trupească îi va afecta judecata.

«Donna Must Die» e integral în engleză, pentru că Ismail Jamalodin, fiind malaiezian, l-a scris în a doua lui limbă. Nu are replici directe, ci în voice-over. Fred e în fiecare cadru şi vorbeşte non-stop: «Uită-te la ea, cum arată, m-am săturat de ea». Singura lui fericire, singurul lui refugiu sunt nişte pitici de grădină, pe care îi colorează, acolo, în subsolul lui", spune Boguţă, neuitând să-şi manifeste mirarea faţă de alegerea temei: "E ciudat pentru un tânăr de 23 de ani să găsească subiecte de acest fel. Nu ştiu dacă la această vârstă aveam probleme vizavi de rutina din cuplu", se amuză actorul.

Deplânge şi soarta tristă a scurtmetrajelor autohtone. "Publicul românesc nu e interesat de ele. Probabil că «Donna Must Die» va fi trimis prin festivaluri. Altfel, scurtmetrajelor le rămân doar televiziunile pentru a le prelungi viaţa, de aceea m-am şi bucurat că am o propunere de la HBO pentru achiziţionarea scurtmetrajului meu, «10»", susţine Boguţă.

Bilanţul şcolii

Tonul redevine alert când îl iau la întrebări despre mersul primului modul al şcolii de film şi televiziune. "Avem trei clase: una mixtă, cu cei care mai ştiu ce e aia o cameră de luat vederi, au făcut figuraţie, au trecut pe la televiziuni, alta alcătuită din amatori, în principal oameni de la mulţinaţio nale, cu care am luat-o de la zero, şi cealaltă, de actori, ATF-işti, însă ce făcuseră ei era actorie de teatru, care e altceva. Sunt alte rigori, alte tehnici", opinează Boguţă. Primul calup de cursuri se încheie pe 7 iulie, iar, de la toamnă, modulul va dura patru luni. La cererea cursanţilor.

PELICULĂ DUPĂ PELICULĂ

Biografie pe repede înainte Palmaresul lui Dorian Boguţă duduie de festivaluri: "Francesca" a deschis secţiunea "Orizzonti" a Mostrei, a fost premiată la Gijón şi nominalizată la Reykjavik, "Caravana cinematografică" a fost selectată la Pusan, iar "Portretul luptătorului la tinereţe" a avut premiera la Berlinală.

Scurtmetrajul său de debut în calitate de cineast, "10", avându-i în distribuţie pe Andrei Aradits, Irina Teodorescu şi pe Mirela Oprişor, a participat la Short Film Corner, Cannes. În plus, Dorian a colaborat cu Radu Muntean la "Hârtia va fi albastră", cu Cristi Puiu la "Moartea domnului Lăzărescu", şi cu Anca Damian la "Întâlniri încrucişate" etc.

De curând, a jucat, alături de Meda Victor, în videoclipul piesei "Love" a Danei Nălbaru, regizat de Dragoş Bucur. În televiziune, a jucat în serialul "Efect 30", având-o ca parteneră pe Andreea Raicu, şi în "Lombarzilor 8".

Între 2001 şi 2002, actorul a fost asistent universitar la UNATC, la clasa lui Florin Zamfirescu. Boguţă susţinea la TIFF că a ratat anii ’90, deşi atunci a jucat rolul principal din "Păcatul", o coproducţie româno-moldovenească, după Sadoveanu.