In timp ce românii au nevoie urgentă de dezvoltarea infrastructurii de transport, două importante proiecte feroviare,  studiile de fezabilitate aferente reabilitării liniilor Pașcani-Dărmănești și Focșani-Roman, bat pasul pe loc și asta din cauza unor ”buclucașe” certificate de căsătorie.

Contractele pentru realizarea studiilor de fezabilitatea au fost atribuite Asocierii TPF Inginerie SRL – ISPCF SA în urma unei licitații publice. Activitatea este însă blocată de anumite solicitări cel puțin ciudate din partea CFR SA

Despre institutul de Studii și Proiectări pentru Căi Ferate (ISPCF) nu mai este nevoie de nicio prezentare. Conform revistei  Club Feroviar, TPF Inginerie, nici aceasta nu este o „firmă de apartament”, este o firmă care face parte din Grupul TPF, o multinațională care în prezent are filiale și sucursale în 47 de țări și derulează operațiuni în 58 de state. În 2018, compania a avut la nivel global o cifră de afaceri de 234 milioane de euro, potrivit informațiilor prezente pe site-ul oficial al grupului. Potrivit cifrelor preliminare pentru 2019, valoarea a urcat la aproximativ 300 milioane de euro.

 

Starea civilă și diplomele încurcă proiecte majore de infrastructură în Moldova

Deși, așa cum am  prezentat, cele două companii au expertiză în domeniul proiectării,  asocierea este pur și simplu ”bombardată” cu solicitări de clarificare din partea CFR SA, prin directorul general adjunct pentru Proiecte cu Finanțare Externă, Monica-Maria Mihăileanu, aflat în subordinea lui Ioan PINTEA. Ioan PINTEA a fost numit in februarie 2020, director general al CFR SA și a lucrat la Regionala CFR Brașov încă din iulie 1990, din octombrie 1998 devenind director general al sucursalei.

Trebuie să recunoaștem,unele dintre acestea ne par dintre cele mai bizare.

Un exemplu în acest sens este următorul: ”Față de cele menționate mai sus, vă solicităm să ne transmiteți, împreună cu documentațiile revizuite, certificatele de căsătorie ale personalului, astfel încât numele expertului din diploma de studii (licență, inginer etc) să coincidă cu numele din declarația de disponibilitate”.

Solicitarea este justificată, așa cum se vede din enunț, de necesitatea identificării celor care și-au schimbat numele prin căsătorie, confruntarea cu diploma de studii menționtă. Totuși, din câte am înțeles, nu este un concurs de angajare în cadrul CFR SA a angajaților celor două companii.

Pe de altă parte, experții în domeniu consultați de Club Feroviar au declarat la unison că niciodată nu s-a mai întâmplat ca firmei sau asocierii de firme care a câștigat o licitație pentru întocmirea unui SF să i se ceară atât de multe clarificări în faza de început a proiectului.

 

Raportul de începere a activității este respins sistematic

Și astfel, asocierii menționate i se respinge sistematic așa-numitul ”Raport de început” al proiectului, fără de care lucrurile nu pot avansa, așa încât studiile să fie gata cât mai repede. Și asta pentru că, cel puțin la nivel oficial, declarativ, regiunea Moldovei are nevoie ca de aer de infrastructură.

În acest punct, trebuie remarcat faptul că, in lucrările de reparații făcute pe Magistrala 500, durata călătoriei cu trenul între București și Suceava a fost redusă la cinci ore și jumătate. Acest lucru a fost posibil cu investiții minime, prin eliminarea mai multor restricții de viteză – înlocuiri de traverse, de porțiuni de șină, de macazuri etc.