In timp ce românii au nevoie urgentă de dezvoltarea infrastructurii de transport, două importante proiecte feroviare,  studiile de fezabilitate aferente reabilitării liniilor Pașcani-Dărmănești și Focșani-Roman, bat pasul pe loc și asta din cauza unor ”buclucașe” certificate de căsătorie.

Contractele pentru realizarea studiilor de fezabilitatea au fost atribuite Asocierii TPF Inginerie SRL – ISPCF SA în urma unei licitații publice. Activitatea este însă blocată de anumite solicitări cel puțin ciudate din partea CFR SA

Despre institutul de Studii și Proiectări pentru Căi Ferate (ISPCF) nu mai este nevoie de nicio prezentare. Conform revistei  Club Feroviar, TPF Inginerie, nici aceasta nu este o „firmă de apartament”, este o firmă care face parte din Grupul TPF, o multinațională care în prezent are filiale și sucursale în 47 de țări și derulează operațiuni în 58 de state. În 2018, compania a avut la nivel global o cifră de afaceri de 234 milioane de euro, potrivit informațiilor prezente pe site-ul oficial al grupului. Potrivit cifrelor preliminare pentru 2019, valoarea a urcat la aproximativ 300 milioane de euro.

 

Starea civilă și diplomele încurcă proiecte majore de infrastructură în Moldova

Deși, așa cum am  prezentat, cele două companii au expertiză în domeniul proiectării,  asocierea este pur și simplu ”bombardată” cu solicitări de clarificare din partea CFR SA, prin directorul general adjunct pentru Proiecte cu Finanțare Externă, Monica-Maria Mihăileanu, aflat în subordinea lui Ioan PINTEA. Ioan PINTEA a fost numit in februarie 2020, director general al CFR SA și a lucrat la Regionala CFR Brașov încă din iulie 1990, din octombrie 1998 devenind director general al sucursalei.

Trebuie să recunoaștem,unele dintre acestea ne par dintre cele mai bizare.

Un exemplu în acest sens este următorul: ”Față de cele menționate mai sus, vă solicităm să ne transmiteți, împreună cu documentațiile revizuite, certificatele de căsătorie ale personalului, astfel încât numele expertului din diploma de studii (licență, inginer etc) să coincidă cu numele din declarația de disponibilitate”.

Solicitarea este justificată, așa cum se vede din enunț, de necesitatea identificării celor care și-au schimbat numele prin căsătorie, confruntarea cu diploma de studii menționtă. Totuși, din câte am înțeles, nu este un concurs de angajare în cadrul CFR SA a angajaților celor două companii.

Pe de altă parte, experții în domeniu consultați de Club Feroviar au declarat la unison că niciodată nu s-a mai întâmplat ca firmei sau asocierii de firme care a câștigat o licitație pentru întocmirea unui SF să i se ceară atât de multe clarificări în faza de început a proiectului.

 

Raportul de începere a activității este respins sistematic

Și astfel, asocierii menționate i se respinge sistematic așa-numitul ”Raport de început” al proiectului, fără de care lucrurile nu pot avansa, așa încât studiile să fie gata cât mai repede. Și asta pentru că, cel puțin la nivel oficial, declarativ, regiunea Moldovei are nevoie ca de aer de infrastructură.

În acest punct, trebuie remarcat faptul că, in lucrările de reparații făcute pe Magistrala 500, durata călătoriei cu trenul între București și Suceava a fost redusă la cinci ore și jumătate. Acest lucru a fost posibil cu investiții minime, prin eliminarea mai multor restricții de viteză – înlocuiri de traverse, de porțiuni de șină, de macazuri etc.

 

Precizările primite de la CFR SA 

Menționăm faptul că, CFR SA are în derulare contracte pentru elaborarea studiilor de fezabilitate pe următoarele două tronsoane de cale ferată:

  1. Focşani – Adjud – Bacău – Roman,contract semnat cu Asocierea SC ISPCF SA – TPF Inginerie SRL pe 27.02.2020 și emiterea ordinului de începere a prestării serviciilor din data de 10.04.2020;
  2. Pașcani – Dărmănești,contract semnat cu Asocierea TPF Inginerie SRL – SC ISPCF SA pe 11.03.2020 și emiterea ordinului de începere a prestării serviciilor din data de 10.04.2020.

 

Astfel, conform prevederilor contractuale, cunoscute de altfel de părțile semnatare, contractantul trebuie să transmită spre aprobare CNCF „CFR”- S.A, CV-ul pentru fiecare expert secundar propus, justificarea necesităţii acestui expert şi declaraţia de disponibilitate semnată de acesta, pentru perioada în care urmează să efectueze activităţi în cadrul Contractului de referinţă.

 

Concret este vorba despre respectarea prevederilor contractuale și nu despre “chichițe birocratice” care să “blocheze” activitatea asocierii, cu mențiunea că cele 3 condiții solicitate de entitatea contractantă, în cazul experţilor secundari, sunt minime și conforme cu prevederile caietului de sarcini, ceea ce ar fi trebuit să fie foarte ușor de îndeplinit de către o renumită companie multinațională cum este Grupul TPF, așa cum mentionează însăși semnatara articolului, în descrierea experienței și a operațiunilor derulate de Grupul TPF.

 

Nu mai puțin important de precizat este faptul că entitatea contractantă a solicitat clarificările respective doar pentru experţii care şi-au schimbat numele prin căsătorie strict pentru contractul Pașcani – Dărmănești, în contextul în care pentru contractul Focșani – Roman documentele au fost conforme solicitărilor de clarificări și au fost aprobate în data de 18.06.2020.

 

Precizăm totodată faptul că, pentru asigurarea trasabilităţii documentelor justificative ale experţilor, în contextul în care vorbim despre proiecte finanțate din fonduri europene cu reguli stricte de verificare/aprobare atât la nivelul CFR SA, cât și la nivelul MTIC, corelarea diplomelor de studii cu numele actual al experţilor reprezintă o condiție obligatorie prevăzută în procesul de verificare.

Referitor la așa-numitul raport de început, menționat de semnatara articolului, reprezintă în fapt documentul de bază pentru orice contract, document în baza căruia va fi retribuit cu 5% din valoarea contractului. În mod evident acesta trebuie să reflecte date complete, corecte și finale, inclusiv elaborate în conformitate cu cerințele din Caietul de Sarcini și legislația specifică în vigoareˮ.De asemenea, vă informăm că acest raport de început este parte integrantă a contractului şi trebuie să detalieze modul de abordare a managementului contractului de prestări servicii, în baza activităților specificate în caietul de sarcini, asumate prin ofertă Contractantului, inclusiv aspecte referitoare la organizarea birourilor, a echipei, a strategiei de abordare a sarcinilor ce îi revin, precum și a programului de lucru.

Temeiul pentru care CFR SA a solicitat în repetate rânduri respectivele clarificări a fost și este transmiterea unui raport complet și conform cerințelor contractuale, având în vedere faptul că variantele de rapoarte depuse nu asigurau nivelul de calitate impus. Menţionăm încă o data că aceste contracte sunt finanţate din fonduri europene, prin Programul Operaţional Infrastructură Mare, orice rabat de la calitate poate conduce la declararea valorii contractuale ca sume neeligibile.

Concluzionăm prin a respinge afirmațiile denigratoare din articolul prezentat și vă asigurăm că CFR SA nu crează blocaje în implementarea proiectelor feroviare, nu solicită documente care exced cadrului contractual, din contră compania noastră dorește doar să obțină rezultatele așteptate, care se reflectă prin emiterea unor documentatii și rapoarte conforme.