Cum se obține adeverința de vechime necesară la stabilirea pensiei. Actul care dovedește perioadele muncite legal

Cum se obține adeverința de vechime necesară la stabilirea pensiei. Actul care dovedește perioadele muncite legal Sursa: Dreamstime.com

Adeverința de vechime, actul cu care dovedești perioadele muncite legal, necesară la stabilirea pensiei, poate fi obținută doar de la angajatori. Guvernul a amânat cu trei ani implementarea legii care ar fi permis ca salariatul să descarce acest document direct din Revisal. Măsura se va aplica abia din anul 2025, deși legea a apărut anul acesta. Până atunci actele se pot obține de la angajator sau de la inspectoratele de muncă.

Până la momentul intrării în vigoare a reglementărilor care vor permite unui salariat să-și obțină adeverința de vechime direct din Revisal, vor rămâne în vigoare vechile proceduri. Evidența muncii este ținută de angajatori în format electronic, începând cu anul 2011, prin intermediul Registrului general de evidență a salariaților (Revisal). Astfel, au fost eliminate carnetele de muncă. Însă, atunci când au nevoie să dovedească perioada lucrată, de-a lungul anilor, salariații trebuie să solicite adeverința de vechime în muncă în vederea stabilirii drepturilor de pensie.

Până în 2025, când vor fi aplicate reglementările care permit fiecărui salariat ori fost salariat să-și descarce documentele online, vor rămâne în vigoare actualele reguli.

Conform Hotărâriii Guvernului nr. 905/2017 privind registrul general de evidență a salariaților, există două situații în care se poate obține adeverința de vechime în muncă. Eliberarea adeverinței se poate face în mod automat, de angajator în momentul în care salariatului i-a încetat contractul de muncă. Acesta va primi și un document din care să rezulte perioada lucrată în compania respectivă. Concret, salariatului trebuie să i se dea o adeverință care să ateste activitatea desfășurată, durata acesteia, salariul, vechimea în muncă și în specialitate, dar și un extras din Revisal.

Cea de-a doua situație prevede că eliberarea acestui document se poate face la cererea salariatului. Orice lucrător sau fost lucrător poate cere o adeverință de vechime, iar angajatorul este obligat să elibereze documentul în cel mult 15 zile de la data solicitării.

De unde mai poate fi obținută adeverința de vechime

Pe lângă cererile formulate la angajatori, mai există și varianta obținerii unui extras din Revisal, cu toate datele, prin intemediul inspectoratelor teritoriale de muncă. Această opțiune este valabilă atunci când angajatorul nu poate elibera acest document, din diverse motive, la solicitarea salariatului. Inspectoratele de muncă eliberează extrasul din Revisal, din care să rezulte activitatea desfășurată la angajator, în calitate de salariat, în cel mult 15 zile de la data solicitării.

O astfel de adeverință trebuie să conțină o serie de informații despre datele de identificare ale salariatului; datele de identificare ale contractului individual de muncă pe baza căruia se atestă vechimea (numărul și data încheierii); durata activității; funcția/funcțiile ocupate; schimbările suferite de contractul individual de muncă (încheiere, modificare, suspendare, încetare); valoarea salariului de baza, inclusiv sporurile care intră în calculul punctajului mediu anual; vechimea în muncă, în meserie și în specialitate; perioadele de concediu fără plată; absențele nemotivate de la serviciu.

De menționat că pentru stabilirea pensiei, autoritățile solicită această adeverință de vechime în muncă, deși casele de pensii au acces direct la Revisal și pot obține toate datele de acolo, conform avocatnet.ro.