Aparatele de compostare din aceste autobuze funcţionează greoi, iar dacă nu eşti obişnuit cu mecanismul (aşa cum e cazul unui străin), rişti să te trezeşti că nu ai călătoria validată – deşi cartela s-a trecut prin dreptul aparatului.
Controlorii pe liniile dinspre Otopeni atât aşteaptă şi se folosesc de acest sistem dificil pentru a le cere bani turiştilor care nu şi-au validat călătoria. Dacă sunt refuzaţi, îi ameninţă pe străini că le ridică paşaportul.
„M-am întors de la Praga în urmă cu trei luni. O dată cu mine au coborât la Otopeni şi patru femei din Ucraina, care erau prima dată în România şi care nu vorbeau română, ci doar engleza. Aveau între 40 şi 60 de ani şi mergeau spre Gara de Nord pentru a lua trenul spre Brăila, de unde plecau mai departe cu un autobuz. Le-am ajutat să cumpere o cartelă cu patru călătorii şi ne-am urcat împreună în autobuz. Am văzut cu ochii mei când au pus cartela în dreptul aparatului electronic”, povesteşte Dragoş Salaş.
Ucrainience ameninţate că li se confiscă paşapoartele
La un moment dat, au urcat doi controlori în autobuz, dintre care doar unul cunoştea limba engleză. Când acesta a ajuns în dreptul turistelor şi a văzut că nu au validat călătoriile, le-au pus să plătească o amendă mai mare decât ar fi trebuit. Străinele i-au arătat cartela şi l-au rugat să le înveţe să o valideze, nu să le ceară bani de amendă.
„Controlorul le-a replicat că nu contează că nu înţeleg cum să composteze, România este o ţară de reguli stricte şi cine încalcă o regulă, trebuie să plătească o amendă care era oricum mai mare decât cea normală. Turistele, care aveau doar euro, au zis că nu plătesc decât dacă merg la o agenţie de schimb”, îşi continuă relatarea Dragoş.
În acest moment controlorul care ştia engleză a sărit ca ars şi le-a cerut să plătească pe loc, ameninţându-le că are autoritatea de a le reţine actele pentru că este organ de ordine. „Le-a cerut paşapoartele şi le-a spus că nu mai pleacă din ţară dacă nu îi dau banii pentru amenda pe care oricum nu o tăiase din chitanţier. Turistele au început să plângă şi să spună că în nici un într-un caz nu îi dau paşaportul, fiindu-le frică să nu rămână fără el”, mai relatează bucureşteanul.
Culmea ironiei, angajaţii de la regia de transport public le spuneau străinelor că ei nu pot fi refuzaţi, că nu sunt oricine de pe stradă, că nu sunt oameni obişnuiţi, că ei au grijă ca legea să fie respectată. "Eu nu sunt oricine de pe stradă. Ieşiţi afară din România şi să nu vă mai întoarceţi vreodată" erau strigătele controlorului către femei.
Cum sunt trataţi românii în străinătate
Între timp, naşul de autobuz a pus mâna pe telefon şi s-a făcut că sună la Poliţie, neînduplecat de lacrimile ucrainiencelor. „A început iar să ţipe la ele şi nu le-a lăsat să coboare la Gara de Nord, ci le-a dus până la capăt la Basarab”, mai adaugă tânărul. Văzând că nu primeşte nici un ban, a început să le ameninţe din nou cu poliţia, până când au intervenit mai multe persoane şi le-au lasat în pace.
"Femeile tremurau şi plângeau în Basarab. M-am oferit să le duc cu metroul până în Gara de Nord, dar erau aşa de speriate încât credeau că şi eu le păcălesc. Din doi în doi oameni întrebau dacă e linia de metrou pentru Gara de Nord, de frică să nu le duc prin alt parte. La final mi-au mulţumit şi cu lacrimi în ochi mi-au întrabat de ce s-a purtat controlorul aşa cu ele? Le-am spus adevărul, că vroiau nişte bani ca să le lase în pace".
Bucureşteanul care relatează întâmplarea a păţit exact contrariul într-o ţară străină. „Eu am fost afară şi mi s-a întâmplat ceva asemănător. Luasem un traseu greşit la ora 23 în Bruxelles şi nu mai aveam de unde să cumpăr bilet, iar şoferul terminase cursa. S-a oferit să mă ducă fără nici un ban, deşi m-am oferit să-i dau preţul unui bilet şi m-a lăsat exact unde aveam nevoie”, povesteşte Dragoş.
RATB primeşte sesizări pentru controlorii de la Otopeni
Oficialii RATB admit faptul că au primit sesizări cu privire la modul în care se desfăşoară activitatea de control pe liniile Expres.
„În funcţie de gravitatea aspectelor semnalate, cazul poate fi prezentat în cadrul unei comisii de cercetare disciplinară, care stabileşte măsurile ce trebuie aplicate salariatului reclamat, în conformitate cu prevederile Codului Muncii cu modificările şi completările ulterioare şi cu Regulamentul Intern RATB”, ne-a explicat Brînduşa Raeceanu, purtător de cuvânt al Regiei.
Pentru a evita crearea situaţiilor neplăcute de acest gen, RATB a lansat proiectul-pilot care presupune prezenţa unui agent de control în fiecare autobuz de pe cele două linii Expres. „Scopul principal al acestui proiect este de a informa şi îndruma călătorii care întâmpină dificultăţi la validarea cardului de transport, în vederea reducerii numărului de sancţiuni contravenţionale şi a creşterii numărului de plătitori”, adaugă reprezentantul RATB.
"Suntem sălbatici. Mentalitatea noastră este că turistul trebuie păcălit”

Liviu Mangalea lucreză în turism. După ce a activat în cadrul unei companii de profil din ţară, de patru ani se află la Nisa, Franţa, unde se îndeletniceşte cu aceleaşi activităţi.
„Sincer noi suntem nişte sălbatici în domeniul turistic. Noi şi la restaurantele de lux, selecte avem două meniuri. Unul pentru români şi unul cu preţuri mai mari pentru turişti. De la aeroport, te ia un taximetrist al cărui singur scop este să-şi scoată bani pentru o săptămână. Scopul nostru nu este să-l facem pe străin să se simtă bine, scopul nostru este să-i băgăm mâna în buzunar şi să nu-i oferim nimic la schimb”, este de părere specialistul în turism.
„În Europa turistul se simte perfect. Am văzut turişti în Firenze, Italia, care făceau poze la clădiri din mijlocul străzii, iar şoferii opreau şi aşteptau să termine şi apoi treceau. Nici măcar unul nu a claxonat. La noi, ar fi fost luat la bătaie. Dar nu numai în Europa şi în Asia e totul atrăgător, numai noi am rămas în urmă, pentru că mentalitatea noastră este că turistul trebuie păcălit”, mai comentează expertul în turism.