Cum a apărut Dacia 1310. Povestea celei mai râvnite mașini în anii comunismului
- Florian Olteanu
- 14 decembrie 2024, 13:35
Dacia 1310 - un model care a debutat acum patru decenii. UAP a decis să vină cu un model superior lui 1300, după expirarea licenței Renault 12.
A fost mașina românului sau, cum se numea un grup de pe Facebook, „mașina tuturor generațiilor”. Dacă inițial la Colibași-Mioveni, UAP a fabricat Dacia 1100-licență Renault 8 din 1968, ulterior, s-a achiziționat licența Renault 12 din 1969.
Dacia 1300 - licența a expirat în 1978. Ce a decis producătorul argeșean?
Dacia 1300 era așadar o versiune săracă în opțiuni a lui Renault 12. Ceaușescu spusese că opțiunile făceau mașina „prea bună pentru idioți”. Adică. Renault începea deja să introducă servodirecția, scaunele încălzite, controlul climei, oglinzile electrice, aprinderea electronică. Pentru Ceaușescu, era prea mult. Prea avansau românii rapid de la bicicletă, motoretă, căruță, la „mașină mică”.
Modelul Dacia 1300 începea să fie depășit. Consumul era destul de mare între 7,5 și 8 l la 100 km parcurși. Mașina avea mereu probleme cu furtunele, colierele, pierderea de ulei sau consumul de ulei în benzină. Sunt cunoscute vorbele că la Dacia, „sârma și patentul contau”. Mașina avea 4 trepte sincronizate și marche-arriere, ceea ce făcea să ajungă greu la cei 130 km/h maximul din cartea tehnică. Cu toții vedeam cum duminica, șoferii de Dacia erau sub mașină, meșterind câte ceva.
Dacia 1300 devine 1310 în 1984
Modelul 1310 a început să fie fabricată în 1984. Blocul optic față avea câte două faruri elicoidale. Masca radiatorului era plastică și bombată. Bara de protecție și parașocurile erau mai optimizate. Blocul de semnalizare și poziții era tot la ca modelul 1300. Bordul devenise mai modern. Volanul avea două spițe cu un mijloc paralelipipedc. În consola bordului de Dacia, apăreau în încastrate în fața scaunului din dreapta două indicatoare de apă și ulei. Se schimbau și decorațiunile exterioare și interioare ale ușilor. Mașina avea și butoane de reglaj la faruri. Avea tetiere pentru scaunele din față. Mașina avea oglinzi retrovizoare fixate și reglabile din exterior. Avea și radio-casetofon. Scaunele aveau capitonaj în diverse culori. Tapițeria plafonului era albă, de regulă. Ușile aveau capitonaj intern de culoare neagră din material sintetic care imita pielea. Ușile aveau siguranțe, butoane de deschidere, mânere și scrumiere.
Evident. motorizarea era puțin mai performantă. Transmisia manuală continua să fie în patru trepte. Mașina era disponibilă în culori ca alb, albastru Mamaia, crem, negru (activiști, Securitate, Armată, Miliție), roșu.
Modelul a supraviețuit Revoluției
Pentru mașină, românii așteptau cu banii depuși la CEC și cinci ani. Dacia 1310 a fost fabricată până în 1991. Lungimea era de 4,348mm. Lățimea era de 1,636mm. Înălțimea era 1,434mm, Baza era de 2,441mm. Evident că în anul 2000, deși se trecuse la modelul 1400, la modelul 1410 cu facelift și cinci trepte, Dacia 1310 era un vis pentru mulți români