CSM din Republica Moldova, soluții urgente după demiterile în cascadă de la Curtea de Apel

CSM din Republica Moldova, soluții urgente după demiterile în cascadă de la Curtea de ApelProces. Sursa foto: Arhiva EVZ

Reprezentanții Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) din Republica Moldova, urmează să organizeze un concurs pentru ocuparea funcțiilor ce au rămas vacante la Curtea de Apel. Acolo unde au existat mai multe demiteri și s-a ajuns în situația unei crize de magistrați.

Mai există și soluția ca unii judecători să fie transferați la Curtea de Apel. Despre acest subiect a vorbit și Igor Grosu, președintele Parlamentului de la Chișinău.

Deficit de magistrați în Republica Moldova, la Curtea de Apel

„Vedeți, unii atât de tare s-au emoționat că au început a depune cereri de plecare din sistem. Sunt foarte finuți, foarte sensibili la schimbările climatice, politice, evaluările îi deranjează. La treabă, oameni buni! Și atunci cînd o să fie evaluat, evaluatorii o să se uite și o să spună ce dosar o condus și care o fost finalitatea.

Dar dacă l-a murat, scuzați, termenul ăsta deja uzual, până i-a trecut termenul de prescripție, nu-i clar că lumea nu va aștepta pensia? O să găsească soluții CSM. O să deschidă concurs pentru ocuparea acestei funcții, o să se transfere, probabil, dintr-o altă judecătorie. O să fie găsite soluții, nu-i un capăt de țară”, a afirmat Igor Grosu.

Sursa foto: Igor Grosu/Facebook

Șefa Procuraturii Anticorupție, Veronica Dragalin, a spus că este îngrijorată, după demiterea în masă de la Curtea de Apel. Ea a precizat că acest lucru ar putea tergiversa și mai mult examinarea și finalitatea dosarelor de rezonanță. În același timp, Comisia Vetting a anunțat că a recepționat documentele necesare pentru evaluarea celorlalți 20 de judecători ai Curții de Apel.

Este vorba despre formularele privind declarația de avere și interese personale pentru ultimii 5 ani, declarația privind lista persoanelor apropiate din sistemul judiciar, al procuraturii și din serviciul public, dar și chestionarul de Etică.

Ce mișcare va face Comisia Vetting

În perioada care urmează, Comisia Vetting va colecta informații relevante pentru evaluare, având acces la sistemele informaționale care conțin datele necesare pentru realizarea procesului de verificare și va solicita informații de la entități publice și private.

De asemenea, Comisia va putea primi și analiza informații transmise anonim care vizează subiecții sau alte persoane implicate în evaluare, cu condiția ca acestea să fie specifice, relevante și suficient de întemeiate pentru a fi verificate. Subiecții evaluării vor fi examinați de Comisie în două complete formate din trei membri, așa cum stabilește legea, conform noi.md.