Codul Rutier din 2025, coșmarul șoferilor. Modificările neașteptate din legislație

Codul Rutier din 2025, coșmarul șoferilor. Modificările neașteptate din legislațieMașini. Sursa foto: Pixabay

Creșterea salariului minim pe economie, care a intrat în vigoare de la 1 ianuarie, a majorat și punctul de amendă, așa că sancțiunile pentru șoferii neatenți sunt mult mai mari în acest an. Codul Rutier vine și cu alte modificări pentru 2025.

Punctul de amendă a crescut semnificativ, de la 165 de lei, cât era în 2024, la 202 lei după 1 ianuarie. Conform codului rutier, punctul de amendă se stabilește în funcție de salariul de bază minim brut, care în acest an s-a majorat la 4.050 de lei lunar.

Mai multe modificări

Există, însă, și alte noutăți în legislația rutieră din 2025.

Legea sancționează parcarea neregulamentară atât pe drumurile publice, cât și obstrucționarea trotuarelor, prevăzând amenzi corespunzătoare pentru aceste situații. Legea (Art. 72 din OUG nr. 195/2022) interzice însă blocarea trotuarelor, menționând că pietonii trebuie să aibă un spațiu liber de cel puțin un metru.

De asemenea, conducătorii auto vor primi un mesaj SMS în momentul în care le expiră permisul de conducere.

O altă modificare din Codul Rutier vizează examenul auto. Viitori șoferi vor putea susține proba teoretică în orice oraș, nu doar în cel de domiciliu.

Examenul pentru permisul auto

Examen auto. Sursa foto: ASP

Tinerii nu mai au acces la mașini puternice

Tot din acest an, tinerii de sub 21 de ani nu vor mai putea conduce mașini puternice pe drumurile publice.

„Conducătorilor cu vârsta de până la 21 de ani, precum şi celor care au o experienţă de conducere mai mică de un an pentru categoria de vehicule B le este interzis să conducă vehicule care depăşesc 100 CP, respectiv 75 kw în cazul vehiculelor electrice”, se spune în proiectul de lege.

Vor fi schimbate în Codul Rutier și reglementările privind asigurările de răspundere civilă obligatorii și se va extinde obligația de asigurare asupra mai multor vehicule, inclusiv asupra bicicletelor electrice și trotinetelor electrice.

Nu în ultimul rând, un proiect de lege prevede marjele de eroare ale aparatelor radar să se aplice în favoarea șoferilor.

„În cazul constatării contravențiilor prin folosirea unor mijloace tehnice certificate sau verificate metrologic, agentul constatator va aplica în favoarea contravenientului următoarele marje de eroare pentru toate aparatele de măsurare a vitezei: până la 100 de km/h inclusiv – 10 km/h; peste 100 de km/h – 10% din viteza măsurată”, se arată în proiect.

Ne puteți urmări și pe Google News