Examenul dascălilor, pe masa DNA. Colegiul Psihologilor avertizează ,,Unele din grilele directorilor se aplică copiilor de 5-8 ani”

Examenul dascălilor, pe masa DNA. Colegiul Psihologilor avertizează ,,Unele din grilele directorilor se aplică copiilor de 5-8 ani”

Reacţii dure din partea Colegiului Psihologilor din România. Ei solicită în mod public reevaluarea candidaţilor care au susţinut examenul pentru ocuparea funcţiilor de conducere din sistemul educaţional preuniversitar. Psihologii spun că grilele de la proba scrisă nu pot evidenţia competenţele manageriale ale profesorilor şi mai mult, Ministerul Educaţiei nu are dreptul legal să evalueze psihologic candidaţii

Specialiştii de la Colegiu nu s-au ferit de cuvinte grele când s-au referit la examenele organizate de Ministerul Educaţiei. ,,Este o afacere, vrem să vedem reţeta financiară din spatele organizării. Nu e normal ca profesioniştii să fie înlocuiţi cu funcţionari publici care să testeze aptitudini cognitive şi competenţe manageriale. Ne dorim reluarea examenelor cu realizarea unei evaluări psihologice, făcute de psihologi atetestaţi”, spun ei.

Examen făcut pe genunchi, cu preluări din alte teste

Nemulţumirile dascălilor referitoare la grile sunt fondate, conform Colegiului Psihilogilor. Aceştia explică cum grilele care au apărut în foaia de examen nu sunt altceva decât preluări. ,,Cei care au conceput grilele au luat o întrebare dintr-un test, alte două din altul şi aşa mai departe. Un test psihologic cu o sută de întrebări are relevanţă în ansamblul său, altfel, dacă îl dezbini şi culegi doar una, nu mai putem vorbi de relevanţă”, spune Bebe Mihăescu, psiholog.

Două grile, luate drept exemplu, grila 29 şi 40, din foaia de examen a directorilor, au fost încadrate de Bebe Mihăescu potrivite pentru copiii în vârstă de maximum 8 ani.

Psihologii se simt neîndreptăţiţi

Elaborarea subiectelor de către cei care nu activează în domeniul psihologiei îi nemulţumeşte pe profesionişti. „Ne întrebăm ce relevanţă are acel test în condiţiile în care a fost aplicat, cu interpretarea datelor psihologice pe baza unui instructaj făcut de constructorii unor teste psihologice. Din păcate, în acest fel Ministerul Educaţiei induce în acest fel că oricine poate face psihologie, ceea ce nu este nici adevarat şi nici corect faţă de miile de profesionişti, care au studiat şi s-au perfecţionat şi au obţinut atestare legală.”, continuă prof. univ. dr. Mihai Aniţei, preşedintele Colegiului Psiholgilor din România.

Profesorii, nemulţumiţi şi obosiţi

De când au aflat de cererea psihologilor, profesorii se declară epuizaţi de toată agitaţia generată de iniţiativa lui Mircea Dumitru. ,,Vă imaginați că suntem cu nervii la pământ. O luăm de la capăt? Ajungem direct la psihiatrie! Pentru mine a fost un consum fantastic”, spune Gabriela Cazac, una dintre candidate.

În schimb, directorul Tiberiu Dima indică şi altă problemă pe care a avut-o examenul pentru directori. ,,Un aspect care demonstrează lipsă de profesionalism, în realizarea testelor, este ingrămădirea celor 20 itemi cu figuri pe o pagină. Acești itemi trebuie să fie distanțați, cam 5 pe pagină, pentru a nu produce tulburări de concentrare candidaților”.

Ministerul Educaţiei respinge acuzaţiile

„Domnul președintele al Colegiului Psihologilor din România este într-o gravă eroare. Testul aplicat profesorilor în data de 12 octombrie nu a vizat evaluarea unor abilităti psihologice. Vorbim aici despre o evaluare a abilitătilor cognitive. Așadar, nici la nivelul elaborării testului și nici la nivelul interpretării rezultatelor nu putem vorbi despre un test psihologic. Asta cu atât mai mult cu cât punctajul respectiv, punctele care au rezultat în urmă evaluării nu pot constitui într-un profil psihologic, vorbim aici de un screener de abilităti. Testul din 12 a vizat, pe de o parte, evaluarea competențelor cognitive, pe de altă parte, evaluarea competențelor manageriale. Precizez aici că MENCS deține drepturile pentru a folosi itemii pe care i-a folosit în 12 octombrie, drept de folosintă care ne-a parvenit în scris în urmă deciziei celor care au făcut parte din comisia de elaborarea subiectelor”, a afirmat Mirabela Amarandei, purtătorul de cuvânt al Ministerului Educaţiei

Coleigul Psihologilor din România a sesizat DNA

Ministerul Educaţiei va trebui să răspundă pentru organizarea defectuoasă a examenului. Colegiul reclamă că oficialii au încălcat articolul 5 din Legea 213/2004. ,,Evaluarea aptitudinilor cognitive şi competenţelor manageriale este un atribut profesional al psihologilor cu drept de liberă practică. Ministerul Educaţiei a evaluat psihologic candidaţii fără acest drept”.

Iată ce spune art. 5 din Lg.213/2004

Psihologul cu drept de liberă practică desfășoară următoarele tipuri de activități:

a) studiul comportamentului uman și al proceselor mentale;

b) investigarea și recomandarea cailor de soluționare a problemelor psihologice; c) elaborarea și aplicarea de țeste pentru măsurarea inteligenței, abilităților, aptitudinilor și a altor caracteristici umane;

d) testarea psihologică, prevenirea și psihoterapia tulburărilor emoționale și de personalitate, precum și a fenomenelor de inadaptare la mediul social și profesional; e) interpretarea datelor obținute și elaborarea recomandărilor pe care le consideră necesare

Psihologii subliniază litera d) a art.5