Codul Rutier. Când poți trece ITP-ul cu parbrizul spart

Codul Rutier. Când poți trece ITP-ul cu parbrizul spartITP. Sursa foto: Arhiva EVZ

Inspecția tehnică periodică (ITP) este unul dintre documentele în baza căreia un autoturism poate fi pus în circulație. ITP-ul demonstrează că mașina rulează în condiții de siguranță și îndeplinește criteriile din Codul Rutier.

Defecțiunile  în care ITP-ul este picat din start

Legsilația rutieră din România prevede în mod expres câteva cazuri în care ITP-ul este picat din start. Normele din Codul Rutier sunt centrate în jurul conduitei preventive și a siguranței rutiere. Însă, apar și situații neprevăzute.

Ca în cazul unei crengi sau a unei pietre care sparge parbrizul mașini. Legea prevede situațiile în care șoferii își pot continua drumul chiar și cu mașina avariată. Problemele la sistemul de frânare sau iluminare sunt considerate abateri grave și înseamnă picarea ITP-ului.

Codul Rutier prevede sancțiuni pentru lipsa ITP

Sursa foto: arhiva EVZ

Abateri grave

Însă, inspectorii de la RAR nu vor trece nici mașinile care prezintă defecte la motor, emisii de noxe peste limita admisă sa parbrizul spart care nu oferă șoferului suficientă vizibilitatea. Diverse motive duc la respingerea mașinii la ITP, cum ar fi:

  • sistem de frânare ineficient;
  • defecțiuni la sistemul de iluminare;
  • caroserie afectată de rugină;
  • semne ale unui accident;
  • emisie prea mare de noxe, etc.

Pot trece ITP-ul dacă am parbrizul spart

Parbrizul mașinii reprezintă o componentă de siguranță esențială. Atât agenții de la Brigada Rutieră cât și inspectorii de la RAR acordă o importanță deosebită acestui aspect. Este strict interzisă lipirea obiectelor, afișelor sau a altor folii care obstrucționează vizibilitatea conducătorului auto. Inspecția tehnică periodică nu poate fi trecută cu parbrizul spart.

Inspecția Tehnică Periodică

Sursa foto: Alessio Andrea Balza | Dreamstime.com

O fisură mică sau un mic punct nu reprezintă un impediment pentru obținerea ITP-ului. Important este ca vizibilitatea șoferului să nu fie obstrucționată. Dar, dacă mașina are o avarie evdentă polițiștii de la Brigada Rutieră au dreptul să sancționeze conducătoriul auto.

În cazul unui accident, chiar și unul minor, șoferii au obligația de a raporta incidentul la biroul de tamponări, de unde vor primi o autorizație de reparație a mașinii și care îi va scuti de o amendă considerabilă.