Cifrele dezastrului. Ce s-a întâmplat, de fapt, cu economia României în pandemie?

Cifrele dezastrului. Ce s-a întâmplat, de fapt, cu economia României în pandemie?

Szabolcs Nemes menționează însă că „aceste estimări au fost realizate de către companii în perioada 10 Iunie – 10 Iulie, înainte de creșterea recentă a numărului de infecții cu COVID-19, aspect care este posibil să influențeze în sens negativ aceste previziuni.”

Printre sectoarele cele mai reziliente se număra Farma & Servicii Medicale, IT & Telecomunicații, Bunuri de Consum & Retail și Construcții & Real Estate – Acestea anticipează un nivel relativ constant de activitate per total în 2020 față de anul precedent.

Companiile din Energie și Producție Industrială estimează scăderi anuale de aprox. 5-10%, în timp ce participanții din Auto, Servicii Financiare și Transporturi & Logistică preconizează scăderi între 15-25% agregate la nivelul sectorului lor de activitate.

Cu toate acestea, companiile sunt în general optimiste cu privire la evoluția profitabilității, 40% dintre participanții la studiu estimând un profit operațional constant sau chiar în creștere anul acesta comparativ cu anul trecut.

Ne puteți urmări și pe Google News

82% dintre participanți intenționează să se concentreze în lunile următoare cu precădere pe reducerea bazei de costuri în 2020, mulți dintre aceștia având în plan și o recalibrare a modelului operațional sau de business, pe lângă măsurile uzuale (ca de exemplu reducerea numărului de angajați, a cheltuielilor de marketing sau a celor de deplasare).

În ciuda impactului negativ fără precedent, mulți dintre participanții la studiu au menționat și o serie de oportunități care au apărut în contextul actual, de exemplu creșterea importanței producției locale, scurtarea lanțurilor de aprovizionare, reducerea importurilor (în special pentru produsele de o calitate mai redusă/ cu preț scăzut), sprijin (guvernamental) pentru producția locală, o deschidere mai mare a clienților cu privire la soluțiile digitale/ comerțul online precum și reducerea presiunii din piața muncii, deficitul de forță de muncă diminuându-se pe termen scurt și mediu.

„Criza generată de COVID-19 poate fi și un catalizator pentru schimbare și inovație – Experiența crizelor economice anterioare demonstrează că investițiile în inovație pot aduce numeroase beneficii companiilor, asigurându-le un avantaj competitiv pe termen mediu și lung.

Există numeroase exemple de inovații care au avut succes, produse, companii sau modele de afaceri nou lansate în timpul crizelor anterioare.

Automatizarea și digitalizarea vor fi factori cheie de succes în perioada următoare, multe companii planificând accelerarea acestor investiții. Pe de altă parte, puțini participanți la studiu au declarat că au în plan investiții în soluții inovatoare radicale, în detrimentul îmbunătățirilor incrementale, cel puțin pe orizontul de timp scurt și mediu.

În baza experienței noastre de cum pot fi gestionate situațiile de criză de asemenea anvergură, recomandăm companiilor 4 pași clari prin care să realizeze o tranziție de succes către „Noua Realitate” economică – Resetarea culturii, redefinirea modelului de business, reconfigurarea modelului operațional și redimensionarea organizației.”, Szabolcs Nemes, Partener în cadrul biroului Roland Berger București.