Nicio angajare la stat și sporuri limitate. Lista măsurilor de austeritate

Nicio angajare la stat și sporuri limitate. Lista măsurilor de austeritateEconomie. Sursa foto: Arhiva EVZ

Ministerul Finanțelor a propus mai multe măsuri de austeritate în domeniul bugetar, prevăzute într-un proiect de ordonanță de urgență pus în dezbatere publică. Ministerul a propus stoparea completă a angajaților în administrația bugetară, colectarea la guvern a bugetelor necheltuite de primării și alte instituții, stoparea plății sumelor în contul retrocedării imobilelor confiscate, stoparea oricăror cheltuieli cu traininguri/instruiri/consultanță/mobilier, dar și limitarea sporurilor pentru bugetarii care gestionează fonduri europene.

Proiectul de OUG urmează să fie discutat de guvern într-o ședință viitoare. Măsurile propuse de Ministerul Finanțelor vin pe fondul creșterii accelerate a deficitului bugetar și a nemulțumirii sectorului privat, potrivit economedia.ro.

Ce măsuri a propus Ministerul Finanțelor

ART. XIX – (1) Sumele care reprezintă diferența dintre drepturile salariale stabilite prin acordarea valorii de referință sectorială în cuantum de 605,225 lei prin ordin/decizie a conducătorilor instituțiilor din sistemul judiciar și drepturile salariale aflate în plată începând cu data de 1 ianuarie 2018, neachitate la de 15 noiembrie 2023, se plătesc eșalonat în perioada 2025-2029, astfel: a) în anul 2025 se plătește 5% din diferență; b) în anul 2026 se plătește 10% din diferență; c) în anul 2027 se plătește 25% din diferență; d) în anul 2028 se plătește 25% din diferență; e) în anul 2029 se plătește 35% din diferență. (2) Sumele acordate potrivit alin. (1) se actualizează cu rata inflației, de la data emiterii ordinului/deciziei de către conducătorul instituției până la data plății.

Ministerul de Finanțe

Ministerul Finanțelor. Sursa foto: Arhiva EVZ

Limitarea cheltuielilor:

ART. XX – (1) În anul 2024, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, ordonatorii de credite ai autorităților și instituțiilor publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, au obligația de a dispune măsurile necesare astfel încât plățile lunare efectuate în perioada septembrie – decembrie 2024 la titlul de cheltuieli bugetare “Bunuri și servicii” să fie cel mult la nivelul mediei plăților efectuate în perioada ianuarie – august 2024, în limita bugetului aprobat la acest titlu de cheltuieli.

Stoparea următoarelor cheltuieli

ART. XXI – (1) În anul 2024, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, ordonatorii de credite ai autorităților și instituțiilor publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, nu pot organiza proceduri de achiziție publică și nu pot încheia angajamente legale pentru categoriile de cheltuieli prevăzute la următoarele articole de cheltuieli bugetare: a) ”Bunuri și servicii“ pentru alineatul „Furnituri de birou“; b) ”Bunuri de natura obiectelor de inventar”;

afaceri

Sursa foto. Pixabay

c) ”Cărți, publicații și materiale documentare”; d) ”Consultanță și expertiză”; e) ”Pregătire profesională”; f) ”Studii și cercetări”, cu excepția celor care sunt necesare pentru finanțarea proiectelor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile și rambursabile; g) ”Alte cheltuieli”, cu excepția alineatelor „Chirii“, „Prime de asigurare nonviață“ și „Executarea silită a creanțelor bugetare“; i) ”Asociații și fundații”, cu excepția angajamentelor ce vizează domeniile „Sănătate“, „Asistență socială“.

Alte măsuri propuse de Ministerul Finanțelor

(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), pentru cheltuielile autorităților/instituțiilor publice pentru activitățile din domeniul culturii precum și autoritățile/instituțiile publice de cultură care organizează și desfășoară activități și/sau oferă servicii cultural-artistice, indiferent de forma de finanțare și subordonare, care organizează și/sau desfășoară proiecte culturale, pot efectua cheltuieli potrivit art. 32 din Ordonanța Guvernului nr. 51/1998 privind îmbunătățirea sistemului de finanțare nerambursabilă a proiectelor culturale, cu modificările și completările ulterioare.

(3) Prevederile alin. (1) lit. d) nu se aplică cheltuielilor privind consultanța juridică angajată în scopul contractării/administrării datoriei publice și utilizării instrumentelor financiare derivate și nici cheltuielilor specifice autorităților de reglementare, cheltuielilor necesare asigurării reprezentării în litigiile internaționale și naționale sau contractării de experți sau experți parte pentru participarea la expertize judiciare, care afectează direct veniturile bugetului de stat și patrimoniul public.

(4) Prevederile alin. (1) lit. e) nu se aplică cheltuielilor privind instruirea și atestarea personalului care operează infrastructura prin care sunt decontate operațiunile Ministerului Finanțelor în Sistemul Electronic de Plăți. (5) Prevederile alin. (1) nu se aplică cheltuielilor aferente organizării și desfășurării alegerilor pentru Președintele României, pentru Senat și pentru Camera Deputaților.

Ce obligații vor avea instituțiile

ART. XXII – (1) În anul 2024, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, instituțiile și autoritățile publice prevăzute la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare pentru categoriile de investiții prevăzute la art. 38^1 din aceeași lege au obligația de a nu încheia angajamente legale cu excepția procedurilor de achiziție publică care se află în etapa de comunicare a rezultatului procedurii de achiziție publică.

(2) În anul 2024, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, instituțiile și autoritățile publice prevăzute la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare pentru categoriile de investiții prevăzute la art. 38^1 din aceeași lege au obligația de a dispune măsurile necesare astfel încât plățile lunare efectuate în perioada septembrie – decembrie 2024 pentru aceste categorii de cheltuieli să fie cel mult la nivelul mediei plăților efectuate în perioada ianuarie – august 2024, în limita bugetului aprobat.

Sporurile pentru bugetari, limitate

Art. XXIV – (1) În anul 2024, în perioada septembrie 2024 – decembrie 2024 pot fi acordate stimulente din fonduri europene, potrivit legislației în vigoare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, doar personalului pentru care acordarea acestor drepturi se finanțează din proiecte finanțate din fonduri externe nerambursabile la care cofinanțarea publică reprezintă maxim 15% din valoarea proiectului.

(2) În anul 2024, în perioada septembrie 2024 – decembrie 2024 nu pot fi acordate avantaje în natură personalului angajat în autoritățile/instituțiile publice de natura combustibilului destinat deplasărilor în concedii de odihnă.

Retrocedări stopate

ART. XXV – (1) Prin derogare de la prevederile art. 31 și art. 41 alin. (4) din Legea nr. 165/2013 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România, cu modificările și completările ulterioare, precum și de la prevederile art. 11 alin. (1) din Legea nr. 164/2014 privind unele măsuri pentru accelerarea și finalizarea procesului de soluționare a cererilor formulate în temeiul Legii nr. 9/1998 privind acordarea de compensații cetățenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea statului bulgar în urma aplicării Tratatului dintre România și Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, precum și al Legii nr. 290/2003

privind acordarea de despăgubiri sau compensații cetățenilor români pentru bunurile proprietate a acestora, sechestrate, reținute sau rămase în Basarabia, Bucovina de Nord și Ținutul Herța, ca urmare a stării de război și a aplicării Tratatului de Pace între România și Puterile Aliate și Asociate, semnat la Paris la 10 februarie 1947, și pentru modificarea unor acte normative, cu modificările ulterioare, plata sumelor stabilite prin titlurile de plată emise de către Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților, până la data de 30 iunie 2024 și neachitate de Ministerul Finanțelor, se efectuează până la 31 decembrie 2024 în limita creditelor angajament și a creditelor bugetare aprobate cu această destinație.

(2) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență și până la data de 31 decembrie 2024, se suspendă emiterea de către Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților a titlurilor de plată realizată în baza dispozițiilor Legii nr. 165/2013, cu modificările și completările ulterioare, și respectiv ale Legii nr. 164/2014, cu modificările ulterioare.

Se opresc toate angajările la stat, fără excepții:

ART. XXVIII – Începând cu data intrării în vigoare a prevederilor prezentei ordonanțe de urgență până la data de 31 decembrie 2024 se suspendă prevederile următoarelor acte normative: a) prevederile art. VII, alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.1139 din 15 decembrie 2023, cu excepția serviciilor publice din domeniul educației și sănătății;

Instituțiile de stat care nu au făcut plăți de minim 70% din bugetele prevăzute cedează 10% din buget la fondul de rezervă bugetară:

ART. XXXIV – (1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, care la data de 31 august 2024 înregistrează în execuția bugetară la unele titluri de cheltuieli din cadrul unui capitol bugetar, plăți sub 70% din valoarea creditelor bugetare aprobate sunt obligați să disponibilizeze la Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului minimum 10% din valoarea creditelor bugetare şi a creditelor de angajament aprobate în buget la acea dată la solicitarea Ministerului Finanțelor, în termen de maxim 3 zile de la data solicitării.

Suma disponibilizată se stabilește de către Ministerul Finanțelor prin adresa de solicitare în funcție de estimările Ministerului Finanțelor pentru execuția bugetară aferentă titlului respectiv până la data de 31 decembrie 2024. (2) În situația în care ordonatorul principal de credite nu răspunde la solicitarea și în termenul prevăzute la alin. (1), Ministerul Finanțelor este autorizat să introducă, de drept, modificările necesare în structura bugetului de stat şi în volumul şi structura bugetului ordonatorului principal de credite.

Ce obligații vor avea instituțiile de stat

Instituțiile de stat care nu au făcut plăți de minim 50% din bugetele prevăzute pentru proiectele europene din PNRR sau bugetul multianual al UE până la 31 august cedează sumele necheltuite la fondul de rezervă bugetară:

ART. XXXVI: Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, sumele prevăzute în bugetele ordonatorilor principali de credite la titlul 56 „Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare“, la titlul 58 „Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020“, la titlul 60 „Proiecte cu finanțare din sumele reprezentând asistența financiară nerambursabilă aferentă PNRR“, precum și la titlul 61 „Proiecte cu finanțare din sumele aferente componentei de împrumut a PNRR“ sunt cedate la Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, dacă din execuția bugetară reiese că sunt efectuate plăți sub 50% până la data de 31 august 2024 din valoarea alocată la nivelul fiecărui titlu;

Limitări pentru excedentul primăriilor:

ART. XXXVIII – În anul 2024, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, prin derogare de la prevederile art. 58 din Legea nr. 273/2006, cu modificările și completările ulterioare, autoritățile administrației publice locale pot utiliza excedentul anilor precedenți, rămas nerepartizat, doar pentru asigurarea finanțării proiectelor ce beneficiază de fonduri externe nerambursabile și a celor finanțate din Planul național de redresare și reziliență, pentru finanțarea drepturilor asistenților personali ai persoanelor cu handicap grav sau indemnizațiilor lunare ale persoanelor cu handicap grav acordate în baza prevederilor art. 42 alin.

(4) din Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pentru finanțarea serviciilor sociale din sistemul de protecție a copilului, a măsurilor de protecție de tip centre de zi și centre rezidențiale pentru persoane adulte cu handicap, precum și pentru finanțarea cheltuielilor de funcționare pentru unitățile de îngrijire la domiciliu și pentru căminele pentru persoane vârstnice și pentru finanțarea cheltuielilor necesare furnizării energiei termice în sezonul rece 2024 – 2025. Fac excepție de la aceste prevederi sumele aflate în excedentul anilor precedenți, pentru care prin acte normative a fost aprobată o destinație specială.

Limitarea creșterilor de salarii la firmele de stat:

ART.XLIV: În anul 2024 sumele reprezentând creșteri ale cheltuielilor de natură salarială aferente indicelui mediu de creștere a prețurilor prognozat pentru anul 2024, prevăzute la art.73 alin.(1) lit. a) din Legea bugetului de stat pe anul 2024 nr.421/2023, pot depăși lunar nivelul acestui indice, în cazul operatorilor economici cu capital integral de stat care primesc subvenții/transferuri de la bugetul de stat pentru activitatea operațională, cu îndeplinirea cumulativă a următoarelor condiții: a) au sumele prevăzute în bugetele de venituri și cheltuieli aprobate pentru anul 2024. b) au înregistrat profit net anual în ultimii 3 ani; c) nu au programate pierderi și plăți restante în anul 2024; d) subvențiile/transferurile primite de la bugetul de stat pentru activitatea operațională s-au diminuat consecutiv în ultimii 3 ani.