Cer fără supraveghere NATO: Sute de avioane au rămas la sol din cauza unei probleme tehnice

Cer fără supraveghere NATO: Sute de avioane au rămas la sol din cauza unei probleme tehnice

Au fost descoperite probleme la kiturile folosite pentru a deschide cabina de pilotaj, pentru a separa scaunele de avion și pentru a ejecta piloții

Forțele Aeriene ale SUA au reținut la sol câteva sute de aeronave F-35 Lightning II după ce au fost descoperite potențiale probleme cu scaunele ejectabile ale fabricantului Martin-Baker. Deși la început a părut că au rămas la sol doar câteva aeronave, problema cu scaunele aceluiași producător a fost descoperită și la o serie de alte modele din cadrul forțelor armate americane și din Regatul Unit, Germania și Israel, scrie Jutarnji List.

Potrivit portalului de specialitate The War Zone, o posibilă problemă cu scaunele a fost descoperită în luna aprilie a acestui an, însă forțele armate americane nu au luat nicio măsură până nu au efectuat și încheiat o anchetă preliminară.

Problema a fost identificată la dispozitivele de acționare (CAD) din scaunele ejectabile, adică acea sarcină explozivă care, odată ce pilotul trage mânerul de ejectare, inițiază o serie de acțiuni automate care ejectează în siguranță scaunul și pilotul din aeronavă și desfășoară parașuta.

Ne puteți urmări și pe Google News

Eșecul potențial al sistemelor CAD a fost descoperit pentru prima dată de Comandamentul de luptă aerian al Forțelor Aeriene din SUA în timpul testelor de rutină. Comandamentul a decis apoi că, începând de vineri 29 iulie, va reține la sol toate aeronavele sale 113 F-35A pentru a accelera o revizuire a sistemelor CAD de pe toate aeronavele lor.

Anomalie la sistem

Producătorul de scaune, Martin-Baker, a transmis printr-un purtător de cuvânt că a fost detectată o „anomalie” într-un sistem CAD de la scaunul avionului F-35. „Am corelat rapid acest lucru de o eroare în procesul de producție, care a fost corectată și schimbată”, a spus purtătorul de cuvânt. Potrivit companiei, problema s-a limitat la un singur lot de producție folosit doar la aeronavele F-35.

Cu toate acestea, pe lângă aeronavele 113 F-35A menționate, alte sute au fost reținute la sol. Aceleași sisteme CAD se află la scaunele aeronavelor de antrenament T-38 Talon și T-6 Texan, iar Comandamentul al 19-lea al Forțelor Aeriene ale SUA a declarat că au fost obligați să lase la sol până la 203 avioane T-38 și 76 avioane T-6 din cauza potențialei probleme apărute. (Traducerea: Ruxandra Lambru, RADOR)