„Cele trei maimuțe înțelepte” ilustrează dictonul japonez: „Să nu vezi răul, să nu auzi răul, să nu spui răul”. Acesta îndeamnă omul să își întoarcă fața de la rău și să se preocupe doar de bine.

Nici măcar acest mesaj pozitiv nu a scăpat de vigilența Corectitudinii Politice.

Organizatorii unei conferințe de istoria artei de la Universitatea britanică din York au prezentat scuze pentru folosirea celor trei maimuțe. Acestea apăreau pe afișul prin care participanții erau informați despre termenele de depunere a lucrărilor.

Afișul a dispărut și în loc a apărut următoarea explicație, potrivit The Times:

„După ce am reflectat, credem cu fermitate că primul nostru afiș nu era potrivit. Iconologia lui promovează o moștenire vizuală veche a opresiunii și exploatează stereotipele rasiste.”

Experții în istoria și cultura Japoniei s-au arătat șocați de legătura dintre cele trei maimuțe și iconografia rasistă.

Fostul custode al colecțiilor japoneze de la British Museum, Tim Clark, afirmă că nu are „nici o idee” de ce imaginea ar fi insultătoare.

Experta în budhismul japonez, dr. Lucia Dolce, spune că maimuțele au o conotație pozitivă în Japonia. Ea adaugă că „cele trei maimuțe înțelepte” nu sunt insultătoare la adresa altor culturi.

„Maimuțele sunt ființe sacre. Ele sunt vehicule ale zeităților.”

O purtătoare de cuvânt a Universității din York a luat apărarea deciziei:

„Simbolul japonez al celor trei maimuțe înțelepte era folosit pentru afișul unei conferințe despre experiențele senzoriale. El a apărut și pe un document care solicita depunerea de lucrări pentru o conferință privind o largă paletă de domenii. Unul cuprindea reprezentanți negri, indigeni și persoane de culoare.”

Și reprezentanta universității a adăugat:

„S-a considerat că o maimuță, care a fost folosită într-un mod degradant în trecut, ar putea ofensa în acest context.”

Se pune întrebarea cine sunt adevărații rasiști: cele trei maimuțe, sau universitarii care văd o asemănare între ele și anumite rase?