Cele mai scumpe ceasuri de lux vândute în România
- Ana-Maria Sm ădeanu
- 5 iunie 2011, 23:37
Peste 100.000 de euro a dat anul trecut un om de afaceri român ca să afle ora exactă. Retailerii se confruntă cu scăderea afacerilor, dar mizează pe extindere şi pe branduri noi.
În România anului 2010, marii retaileri au vândut cel puţin câteva ceasuri de ordinul zecilor de mii de euro, în unele cazuri de peste 100.000 de euro, relatează revista "Capital".
Cel mai scump ceas vândut în 2010 a fost un Glashutte Original Pano Tourbillon XL, care a costat 108.900 de euro şi a fost comercializat de Helvetansa.
"38% din vânzările de anul trecut au fost constituite din produse cu preţuri mai mari de 15.000 de euro", declară Daniela Filip, PR& marketing director al Helvetansa. "Anul 2011 a debutat cu vânzarea unui Master Grande Tradition Tourbillon de la Jaeger Le Coultre, în valoare de 100.000 de euro", adaugă ea.
Potrivit Danielei Filip, clienţii sunt atraşi de mărcile cu tradiţie, design clasic, în top fiind Vacheron Constantin, Jaeger LeCoultre şi Cartier, deşi se observă o apreciere şi a mărcilor de nişă, precum Vulcain sau Carl F Bucherer.
Un alt model valoros vândut anul trecut este un Rolex GMTMaster II din aur alb şi cadranul pavat cu diamante, al cărui preţ a fost de 87.500 de euro, după cum spun reprezentanţii Chronolink, importator exclusiv în România al mărcilor Rolex şi Tudor.
Acelaşi retailer a vândut anul acesta şi modelul Rolex Royal Black, cu baghete de safire pe lunetă, al cărui preţ este aproximativ 79.000 de euro.
"Există o puternică tendinţă de a căuta în special modelele Rolex în combinaţie de aur cu oţel, cu o mare varietate de cadrane", spune Raluca Dobre, director de comunicare al Chronolink.
Preţul de pornire al unui ceas Rolex este de 3.500 de euro şi poate depăşi 100.000 de euro. "Dintre ceasurile pe care le-am vândut între 2008 şi 2010, peste 60% s-au încadrat în categoria de preţ 5.000-20.000 de euro", menţionează Raluca Dobre.
Printre cele mai scumpe ceasuri vândute în 2010 de către Chronotime, distribuitor şi importator al mai multor branduri printre care Hublot, Omega şi Longiness, se numără o piesă Breguet, de peste 30.000 euro.
Cele mai căutate ceasuri de lux "Cel mai bine se vând ceasurile de pe segmentul mediu, adică cele cu preţuri între 800 şi 1.500 de euro, urmate de segmentul de lux, de peste 5.000 de euro. Un al treilea sector, cu ceasuri mai scumpe de 15.000 de euro, este dedicat specialiştilor, oamenilor foarte bogaţi", explică Alessandro Amato, director general, Chronotime. "Anual, se vând mai mult de zece ceasuri rafinate, a căror valoare depăşeşte 15.000-20.000 de euro", adaugă acesta.
Spre deosebire de Chronotime, Montblanc vinde în România circa două astfel de ceasuri scumpe. În 2010, cea mai scumpă piesă vândută a fost Timewalker Chronographic Automatic, în valoare de 12.000 de euro. "Preţurile pentru un Montblanc pornesc de la 1.700-1.800 de euro, modelele mai ieftine pe cuarţ fiind eliminate din colecţiile producătorului", explică oficialii Montblanc.
Potrivit retailerilor, majorarea TVA a condus la scăderea vânzărilor. "La un ceas de 10.000-30.000 de euro, diferenţa de la 19% la 24% se simte", explică Amato, menţionând că piaţa locală pierde astfel clienţi în favoarea ţărilor din Vest.
CLIENŢI FIDELI
Cine cumpără ceasuri scumpe
Dacă în urmă cu cinci ani clientul de ceasuri de lux era reprezentat de omul de afaceri cu vârsta peste 40 de ani, acum tinerii de până în 35-40 de ani sunt interesaţi de aceste achiziţii, pe măsura veniturilor. Brandul cel mai solicitat în rândul acestor persoane este Hublot, o piesă al cărui preţ poate ajunge şi la 12.000 de euro.
"Raportul între cumpărătorii bărbaţi şi femei este de 2-2,5 la unu în favoarea celor de sex masculin, ceasul bărbătesc fiind de trei ori mai scump decât cel de damă", declară Alessandro Amato, director general Chronotime.
Dacă înainte de criză clientul era uşor de convins să cumpere un ceas, în ultimii doi ani a devenit mai pretenţios. "Acordă o atenţie mai mare. Clientul doreşte să ştie mai multe detalii despre produs, însă, clar, este un segment de piaţă care rămâne atractiv", spune Daniela Filip, PR& marketing director al Helvetansa.
Şi dacă tot vrea să cumpere o piesă scumpă, clientul încearcă şi arta negocierii. "Am avut clienţi care ne-au cerut să lăsăm şi 30% din preţ", spune Amato.
Marcată de creşterea preţurilor, criza financiară şi competiţia din partea retailerilor străini, piaţa locală a ceasurilor de lux a supravieţuit cu greu în 2010, vânzările fiind în scădere cu până la 25% faţă de 2009, aşa cum relevă un studiu recent efectuat de CPP Luxury Industry Management Consultants.
Potrivit lui Oliver Petcu, managing director al CPP, valoarea pieţei accesoriilor de lux este de 120-140 de milioane de euro, o mare parte din aceşti bani reprezentând-o ceasurile. "Oamenii de afaceri cumpără în continuare, ei reprezentând un procentaj semnificativ din vânzările noastre, însă chiar şi aşa am înregistrat o scădere a vânzărilor cu 25%-30%", declară Andreea Ioniţă, managing director al Micri Gold, în portofoliul căruia se găsesc brandurile Chopard şi Bvlgari. "La un ceas de 10.000 - 30.000 de euro, creşterea TVA se simte." ALESSANDRO AMATO, director general al Chronotime