În imagine se află barcul rusesc Sedov, cel mai mare velier din lume aflat, încă, în serviciu. Aici se află în rolul unei alte corăbii legendare, Pamir, scufundate în 1957, lângă Azore. Imaginea e din filmul nemţesc „Der Untergang der Pamir”, unde Sedov a jucat rolul Pamir-ului. Sedov, intrat în serviciu în 1921, are 108 metri şi atinge 18 noduri „under sail”! Evident, a fost construit de nemţi. A ajuns sub pavilion rusesc ca pradă de război.

Uriaşa corabie rusească Sedov, cel mai mare velier din lume încă perfect operaţional a fost lansat la apă în 1921, sub pavilion nemţesc. Nava de tip „barc”, cu patru catarge, a fost construită la Kiel, în Germania, iar primul său nume, purtat între 1921 şi 1936, a fost Magdalene Vinnen II. Ulterior, până a fost confiscată de ruşi, ca pradă de război, în 1945, a mai navigat sub numele de Kommodore Johnsen.

Construită pentru compania germană F.A Vinnen&Co din Bremen, unul din cei mai mari armatori a acelor vremuri, nava nu ar fi trebuit să aibă motor şi ar fi trebuit să navigheze exclusiv cu vele dar, la argumentele inginerilor, proprietarul a acceptat şi înzestrarea sa cu un motor care o făcea mult mai viabilă pentru transportul mărfurilor generale. În fapt, uriaşul cargou cu pânze mai avea o destinaţie, instruirea cadeţilor de marină, care, dealtfel, erau absolut necesari pentru manevra celor 31 de vele ce însumau 4195 de metri pătraţi de suprafaţă velică.

După capitularea Germaniei, velierul a fost însuşit de Marina Sovietică, drept pradă de război şi a fost rebotezată Sedov, după numele unui explorator arctic rus, iar din navă-cargou, a fost transformat în navă şcoală, servind în special pentru viitorii ofiţeri ai flotei de pescuit oceanic ruseşti. În 1981, după o reparaţie capitală i s-a fixart ca port de bază Riga, unde a staţionat până în 1991 când Letonia şi-a declarat independenţa. Atunci i s-a schimbat portul de înregistrare, fiind trimisă la Murmansk, îndepărtatul port rusesc de dincolo de Cercul Polar. În 2012, la venerabila vârstă de 91 de ani, Sedov a încheiat, la Sankt Petersburg primul său voiaj în jurul lumii care a durat 13 luni.

Sedov a fost şi în Marea Neagră, în 2014, cu ocazia primei Regate a marilor veliere organizate la Pontul Euxin. A vizitat atunci porturile: Varna, Novorossyissk şi Sochi, ultima sa escală fiind la Constanţa la finalul competiţiei nautice.

Sedov are un echipaj standard format din 190 de marinari, din care 70 de marinari profesionişti şi 120 de cadeţi, dar poate îmbarca şi 50 de pasageri. Nava poate atinge o viteză maximă de 18 noduri. Dacă navighează doar cu motorul viteza de croazieră este de opt noduri (n.a. un nod = o milă pe oră, o miă marină = 1852 metri). Deplasamentul este 7.800 de tone, din care 5.350 tone este aşa-numitul TDW – dead weight tonage – masa încărcături îmbarcate, sau 3.500 tone GRT standard (Gross Register Tonnage).

 

 

 

 

Te-ar putea interesa și: