Ce EFECTE are retragerea MASIVĂ a licenţelor agenţiilor de turism

Ce EFECTE are retragerea MASIVĂ a licenţelor agenţiilor de turism

Piaţa de turism a fost zguduită din plin, după ce Autoritatea Naţională pentru Turism (ANT) a decis ieri să retragă licenţa pentru 1.384 de agenţii, aroximativ jumătate din numărul total, pentru că nu au putut prezenta poliţa de asigurare în cazul insolvenţei sau falimentului.

Pe listă apar cam toate numele mari de operatori în domeniu, precum Christian Tour, Eximtur sau Paralela 45. Poliţa de asigurare este un document pe care orice agenţie este obligată să îl aibă şi să îl afişeze public, iar clienţii trebuie să verifice existenţa şi valabilitatea acestui document, fără de care nu se acordă licenţă. Cât de afectaţi sunt cei care au deja vacanţe contractate cu agenţiile de turism sau care aveau în plan sa facă asta?

EVZ aduce clarificări, după ce a stat de vorbă cu câţiva actori relevanţi în domeniu. 

Alin Burcea, preşedintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT), ne-a declarat că acţiunea ANT, declanşată în luna martie 2016, are ca scop reactualizarea listei agenţiilor de turism care funcţionează în România. 

“Această listă nu a mai fost actualizată de peste 10 ani şi ceea ce a ANT a realizat acum este o primă parte dintr-un proiect mai amplu de noi reglementări în ceea ce priveşte asigurarea de insolvenţă a agenţiilor de turism. În conformitate cu directivele Uniunii Europene este obligatoriu să asigurăm pe viitor toţi banii turiştilor”, spune Alin Burcea.

Pentru aceasta, este important să se ştie exact numărul agenţiilor de turism care funcţionează legal în Romania. 

"Din cele 1.380 de agenţii anunţate de ANT, circa 1.000 nu mai funcţionează pentru că au fost închise în mod natural de-a lungul anilor sau pentru că au avut loc schimbări şi mutări de sedii. Din celelalte circa 300 de agenţii, probabil, aproximativ 200 de agenţii îşi vor reglementa situaţia asigurării până la sfârşitul acestui an. Îi rugăm pe toţi cei care vor să afle detalii despre agenţii, să verifice lista agenţiilor care au licenţă, pentru că acel document este unul corect. Rugăm ANT să reviziuiască această listă şi să explice în fiecare caz în parte care a fost situaţia concretă”, a completat preşedintele ANAT.

La rândul său, consultantul în turism Ciprian Enea a declarat pentru EVZ că iniţiativa ANT este bună, dar “prost făcută”. “Scopul unei asemenea liste este de a informa clientul. Pe listă figurează aproape toţi marii tour-operatori, iar turistul înţelege că nu mai trebuie să îşi ia vacanţe. Dacă sunt sedii închise sau radiate, nu înseamnă că operatorul nu are licenţă. Christian Tour, de pildă, are nevoie de o singură poliţă de asigurare, indiferent de câte sedii deţine, pentru că banii sunt derulaţi prin aceeaşi societate. Asiguri business-ul, nu spaţiul”, clarifică problema Ciprian Enea. În opinia sa, ANT trebuie să publice o listă reală, care să fie de folos publicului, să ştie de cine să se ferească. “Toată lumea îşi doreşte curăţenie, nu genocid. Aşa cum se prezintă lista, nu ştii care e cu poliţă şi care nu”, a adăugat Enea. 

De asemenea, consultantul în marketing turistic Răzvan Pascu ne-a declarat că cei rămaşi fără licenţă nu mai pot vinde pachete/sejururi. 

Potrivit acestuia, în România, orice agenţie de turism trebuie să îşi autorizeze orice sediu. La agenţiile mari, sunt unele sedii cărora le-au fost retrase licenţele de turism, nu companiei în sine, aşa încât turiştii nu au de ce să fie afectaţi. 

El a completat cu faptul că ANT a anunţat recent că o să înăsprească condiţiile de eliberare a licenţelor de turism, care până acum se acordau doar în funcţie de existenţa poliţei de asigurare. “Acum o să se uite şi pe cifrele contabile, exact ca firmele de asigurări. De aceea unele agenţii nu au poliţe, pentru că firmele de asigurări s-au uitat pe cifrele contabile şi când vedeau pierderi, nu le acordau poliţa”, a spus Răzvan Pascu. 

Pe de altă parte, nu mulţi clienţi vor fi afectaţi de retragerea licenţelor, întrucât majoritatea agenţiilor mai mici sunt revânzătoare ale pachetelor de turism oferite de tour-operatori sau de agenţiile mai mari.