Cât costă zurbagiii iresponsabili anti-stat de drept? Tăieri de fonduri din bugetul UE și condiționalitățile anti-iliberale
Editura Evenimentul si Capital

Cât costă zurbagiii iresponsabili anti-stat de drept? Tăieri de fonduri din bugetul UE și condiționalitățile anti-iliberale

Autor: | | 9 Comentarii | 2142 Vizualizari

Ieșirile în décor ale Poloniei și Ungariei în materie de stat de drept au fost taxate de către instituțiile UE.

Pentru că, dacă conservatorismul e acceptabil în contextul regulilor europene, iliberalismul și încălcarea principiilor și valorilor care stau la baza Tratatelor și apartenenței la Uniune nu sunt negociabile. Iar dacă suspendarea dreptului de vot în Consiliul UE și Consiliul European pentru Polonia reclama o procedură complicate, potrivit articolului 7, iar Ungaria anunțase deja susținerea prin veto, intrând ea însăși, pe baza solicitării Parlamentului European, pe linia sancțiunilor de aceeași natură, bugetul UE pentru 2021-2027 nu mai poate fi blocat.

Deja Polonia a nuanțat substanțial legile sale împotriva independenței justiției prin numirea judecătorilor pe canale politice. Partidul la guvernare a schimbat premierul, care a negociat cu Comisia Europeană și se apropie de un compromis până la votul final de luna viitoare al controversatelor legi, astfel încât să iasă din raza de bătaie a sancțiunilor. Polonia are 4% din cheltuielile publice dependente de fondurile UE iar Ungaria 7%. Și aici nu e vorba numai despre perspectiva de reducere a fondurilor de coeziune în favoarea fondurilor pentru imigranți sau a fondurilor pentru politica agricolă comună pentru fondurile PESCO, ci e vorba deja despre condiționarea tuturor acestor fonduri de respectarea principiilor, valorilor comune și a tratatelor la care statele sunt parte, de bună voie, odată cu aderarea în UE.

Care ar fi principalele preocupări ale Comisiei Europene ce vor fi incluse în condiționări? Mai întâi, evident, principiile independenței justiției, statului de drept și combaterii corupției, pe lângă principiile democratice de bază. Apoi e vorba despre separarea și echilibrul puterilor în stat și combaterea tendinței ca o putere în statul democratic să le domine pe celelalte – Executivul sau Legislativul, de obicei. Apoi e vorba despre blocarea tentativelor de politizare a instituțiilor independente în stat. Iliberalismul nu suportă instituții independente, care să iasă de sub controlul politic.

În fine, și cel mai grav, evitarea confundării unui Partid cu Statul, respectiv vechea sintagmă de Partid-Stat, când deciziile nu se iau în organismele constituționale, în instituțiile statului, ci se iau în structura de conducere a unui partid. Tentația de a glisa de la prerogativele Guvernului sau ale Parlamentului spre cele ale controlului unui partid sunt considerate reprobabile, odată ce un guvern este votat în Parlament și instalat prin vot de încredere, deci miniștrii care au depus jurământul exercită puterea executivă, nicidecum conducerea de partid, care se reprezintă pe sine și interesele sale înguste, ca să nu mai vorbim că nu a fost votat de către Parlament și nici nu a depus jurământul în fața Președintelui țării, în numele interesului comun.

Pagina 1 din 2
Tag-uri: ue, fonduri



Stirile zilei

Alte articole din categoria: Opinii EVZ

Alte articole din categorie

capital.ro
libertatea.ro
rtv.net
fanatik.ro
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
playtech.ro
unica.ro
dcnews.ro
stiridiaspora.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE ŞI

Articole salvate