Bobby Păunescu: "Practic, e Monica în Francesca"

Bobby Păunescu: "Practic, e Monica în Francesca"

Marx. Masonerie. Comunitatea gay. În ce manieră actriţa din rolul principal şi-a influenţat personajul încă de când era în pagină. Bobby Păunescu a abordat toate aceste subiecte.

Autorul "Francescăi" a vorbit pentru EVZ despre piramida generaţiilor, despre Keynes şi despre impactul global şi politic al crizei financiare.

EVZ: De unde vine replica lui Ion Besoiu, "Masoneria e singura speranţă a României"? Bobby Păunescu: În scena din bucătărie se întâlnesc mai multe generaţii. Cea a Francescăi, cea a tatălui ei şi aceea a bunicului, de fapt a tatălui soţiei tatălui Francescăi. Fiecare vine cu clişeele ei, pe care le întâlnim şi pe stradă şi pe care nu avem cum să le evităm dacă vrem să dăm o imagine cât mai clară a unui anumit moment.

Tatăl Francescăi vine cu modul generaţiei lui de a se implica în evenimentele de zi cu zi, ascultând televiziunea şi ştiind reacţia Alessandrei Mussolini, şi interpretează ce se întâmplă prin prisma acestor informaţii. Apoi urmează generaţia bunicului, care este cea mai lovită de schimbările din ultimii 70 de ani, aşa o văd eu. Oamenii ăştia nu mai înţeleg nimic sau cel puţin mare parte din ei. Li s-a ţinut teoria marxistă, li s-a spus că funcţionează pe hârtie. A început comunismul, iar, după o perioadă, şi-au dat seama că nu funcţionează. Apoi a început lupta anticomunistă din interior, cu "Europa liberă" şi aşa mai departe.

Ne puteți urmări și pe Google News

Timp de 15 ani au fost convinşi că singura soluţie e capitalismul. În 1989 a venit capitalismul, şi oamenii s-au apucat de el, după care, 15 ani mai târziu, a venit criza mondială. Li se spune că nu e bine cu capitalism, acum e nevoie de intervenţia statului şi ajungem iar la teoriile Keynes şi Marx. Vedem că în America, o ţară care până acum era de dreapta, a venit un preşedinte de stânga care ia decizii socialiste, de genul intervenţiei cu bani a statului în companiile care au probleme, de exemplu General Motors.

Ce efect au toate acestea asupra personajului lui Besoiu? Personajul lui Besoiu e dat peste cap. Nu poate să-şi justifice situaţia decât prin idei de tipul guvernul mondial, conspiraţia mondială, acei oameni care hotărăsc tot. Astea au diferite înfăţişări, mai mult sau mai puţin prezente în funcţie de societate. La noi, masoneria are o conotaţie foarte puternică şi atunci e des folosită în situaţii aiurea.

De asta mi s-a părut adecvată replica pentru un om care a ajuns la 80 de ani, nici nu stă în casa lui, trăieşte la mila soţului fiicei lui, cum e mai rău după o viaţă de muncă şi după ce a plătit nişte taxe. E o situaţie penibilă, el trebuie să echilibreze relaţia şi nu are cu ce. Vine cu o chestie măreaţă, mondială, de tipul: "Eu ştiu ce înseamnă masoneria şi ea rezolvă totul!".

De altminteri, şi tatăl Francescăi încearcă să demonstreze ceva: că este foarte angrenat, foarte la curent şi dă impresia că nu stă cu mâinile în sân. Are o idee clară despre ce se întâmplă, că va face ceva la un moment dat, pluteşte undeva în aer, dacă e nevoie, dar nu se poate. Genul de atitudine "Luaţi-l de pe mine că îl omor".

Cum se conturează relaţia dintre Francesca şi tatăl ei în scena respectivă? Există şi un alt mod de a vedea scena din bucătărie. Nu ştiu cât de mult îl interesează pe tatăl Francescăi faptul că ea vrea să plece şi să-şi vadă de viaţa ei. Pentru el, ea reprezintă o greutate. Îi spune: "Veniţi la mine numai să luaţi bani, şi tu, şi mă-ta". Îl deranjează mai mult faptul că va avea o problemă şi mai mare. Acum se gândeşte: "Pleacă asta în Italia, e vreo problemă acolo, trebuie să mă duc s-o salvez, că-s tac-su. Asta o să mă coste bani". Sau: "Cere şi aşa mulţi bani în România, să vezi ce o să-mi ceară când o fi în Italia".

Şi atunci intervine o situaţie pe care am văzut-o în extrem de multe familii, de-ale unor foşti colegi, colegi şi prieteni. Acel tip de situaţii complicate care nu au nicio soluţie, care se regăseşte peste tot în lume, dar cu alte conotaţii. O observi de pildă în "Festen", filmul scris de Thomas Vinterberg şi de Mogens Rukov, unde se vede viaţa unei familii nordice, aparent ermetică.

Eşti singurul regizor din noul val care a introdus un personaj de genul "cel mai bun prieten al protagonistei care e şi gay". Ce te-a motivat? La noi nu prea se vede pentru că societatea nu e pregătită pentru aşa ceva, suntem foarte la început. Foarte multe din persoanele gay practic sunt, cum spun americanii, încă "în dulap". E foarte greu să distingi dacă o anume persoană e gay din acest motiv. În cazul de faţă, Monica are prieteni apropiaţi gay şi în America, şi în România. Şi atunci probabil că m-a influenţat acest tip de legătură când am scris scenariul. Practic, e Monica în Francesca, dar o anumită latură.

Au existat reacţii negative la personajul gay? Exista şi riscul să iasă stereotipic... Da, în timp ce făceam filmul am avut parte de câteva reacţii negative. Se auzise că va exista un personaj gay, şi unii îmi spuneau: "Domne, să nu vă bateţi joc de chestia asta", nu ştiau în ce direcţie duc personajul... Asta înainte să vadă filmul. După ce l-au văzut, nu.

Cu personajul stereotipic e o altă discuţie. Sigur că poţi să păcăleşti, poţi să-ţi spui: "Lasă că inventez eu un personaj de nu l-aţi văzut în viaţa voastră". Dar nici asta nu mi se pare corect, ar fi dăunat realismului.

Pe de altă parte, în peste 100 de ani de cinema, s-au făcut filme care încearcă să creeze personaje, care să stea într-o ramă de realism, dar să fie mai puţin întâlnite. Tocmai pentru a creşte atenţia spectatorului. Dacă îi dai un personaj prea aproape de realitate pe care îl vede zi de zi, îşi pierde interesul pentru că îl vede în scara blocului.

VIZIONARE

Proiecţie în prezenţa echipei

Vineri, 8 aprilie, ora 19.00, Mandragora Movies organizează la Noul Cinematograf al Regizorului Român o proiecţie specială a primului lungmetraj de Bobby Păunescu, "Francesca".

Monica Bârlădeanu, Dorian Boguţă, Luminiţa Gheorghiu, Doru Ana, Teo Corban, Mihai Dorobanţu, cei mai importanţi actori ai lungmetrajului, şi regizorul Bobby Păunescu vor participa la eveniment, iar publicul va putea dialoga cu ei şi cu echipa de producţie a filmului după proiecţie.

DVD-ul ce conţine debutul în lungmetraj al lui Bobby Păunescu poate fi achiziţionat la pachet cu "Evenimentul zilei" pe 12 aprilie, la preţul de 12,9 lei. Tot atunci se va lansa pe piaţă şi ediţia premium a DVD-ului care, pe lângă film, include şi making of, deleted scenes, şase interviuri cu regizorul şi actorii şi fotografii din film şi de pe set.