Bani de la stat pentru aceşti români! Decizie de ultim moment a Guvernului. Pe cine vizează măsurile

Bani de la stat pentru aceşti români! Decizie de ultim moment a Guvernului. Pe cine vizează măsurile Sursă: Diana Ivanova | Dreamstime.com

Cei din Ministerul Finanțelor au de gând să lanseze o nouă schemă de ajutor de stat, cu scopul de a compensa costurile privind combustibilul pentru firmele de transport rutier. Măsura de sprijin vine în contextul scumpirilor în lanț a carburanților din ultimele luni.

Ministerul Finanțelor vrea să vină în sprijinul transportatorilor români, afectați de scumpirile la carburant din ultima vreme.

Proiectul de Hotărâre de Guvern prevede crearea unei scheme de ajutor financiar, în valoare de 50 de bani/litru de combustibil. Mai mult, va exista şi o limită impusă, de cel mult 400.000 de euro per întreprindere, echivalent în lei, conform Capital.

Cine beneficiază de acest ajutor de stat

Beneficiarii proiectului sunt operatorii economici cu licență din România sau din alte state din Uniunea Europeană, care desfășoară transporturi rutiere de mărfuri ori persoane, în cont propriu, în mod regulat. În această categorie este inclus și transportul public local.

Ne puteți urmări și pe Google News

Plățile aferente vor fi efectuate până pe 31 iulie 2023 inclusiv, iar deciziile de compensare se vor putea emite până pe data de 31 decembrie 2022.

Bugetul total prevăzut în schema de ajutor de stat se ridică la suma de 300 de milioane de lei, pentru un număr estimat de 3.000 de operatori economici, conform comunicatului publicat pe site-ul Ministerului Finanţelor.

Care sunt criteriile de eligibilitate

Operatorii economici care se pot înscrie în vederea beneficierii de ajutor de stat trebuie să îndeplinească, cumulativ, condițiile următoare:

  • sunt licențiați în România sau în alte state membre ale Uniunii Europene;
  • dețin cel puțin un vehicul eligibil;
  • operatorii economici stabiliți în România trebuie să nu figureze inactivi potrivit prevederilor Codului de procedură fiscală sau să nu se afle în inactivitate temporară, înscrisă în Registrul Comerțului și să nu beneficieze de alte compensații pentru activitatea de transport desfășurată cu vehiculele eligibile, cu excepția celor care efectuează transport public local;
  • nu au fost emise împotriva lor decizii de recuperare a unuiajutor de stat sau, în cazul în care au fost emise asemenea decizii, acestea au fost puse în aplicare conform prevederilor legale în vigoare;
  • alimentează vehiculele eligibile dupã cum urmează: de la stațiile de distribuție ale operatorilor economici sau din rezervoarele pentru consum propriu deținute;
  • nu se află în procedură de executare silită, faliment, dizolvare, închidere operațională sau lichidare;
  • nu au solicitat alte tipuri de ajutor de stat pentru aceleași costuri eligibile;
  • operatorii licențiați în alte state membre ale Uniunii Europene trebuie să prezinte o declarație pe propria răspundere din care să rezulte că efectuează transport rutier de mărfuri în cont propriu, precum şi o listă a vehiculelor eligibile utilizate pentru transportul rutier de mărfuri în cont propriu și dețin o licență comunitară, pentru transportul rutier de mărfuri contra cost și pentru transportul de persoane.

Ajutorul de stat este finanțat de Uniunea Europeană

Solicitările privind ajutorul de stat pot fi făcute pentru toate vehiculele eligibile, dar care sunt deținute în cursul trimestrului pentru care se solicită și compensarea. Este necesară și o cerere în acest sens, depusă la Autoritatea Rutieră Română, începând din prima zi a trimestrului următor celui pentru care se solicită plata ajutorului de stat.

Cheltuielile eligibile prevăd facturile emise cu 30 de zile lucrătoare anterior publicării Hotărârii în Monitorul Oficial.

Aceste ajutoare de stat se acord în baza baza punctului 2.1. Ajutoare limitate, Capitolul 2 – Măsuri temporare de ajutor de stat din Comunicarea Comisiei privind Cadrul temporar de criză pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei (2022/C 131 I/01).