Bacalaureat 2016. Verdictul dat de un PROFESOR de Limba și Literatura Română după aflarea SUBIECTELOR. Ce ar fi trebuit să URMĂREASCĂ absolvenții de liceu | Exclusiv EVZ
- Răzvan Bucur
- 4 iulie 2016, 16:25
Luni, absolvenții de liceu au susținut proba scrisă la Limba și Literatura Română. Astfel, cei care au terminat cele 12 clase au avut de prezentat particularitățile de construcție a unui personaj dintr-un roman psihologic studiat, la profilul uman, sau viziunea despre lume într-un roman interbelic studiat, la profilul real.
Florin Balotescu, fost profesor de Limba și Literatura Română la Liceul Teoretic ”Mihail Sadoveanu” din București, a explicat pentru Evenimentul Zilei că proba susținută luni de absolvenții celor 12 clase de liceu a avut o dificultate medie.
”Vorbim, în principiu, despre o dificultate medie. Dar nu gradul de dificultate primează într-un subiect de examen național, ci capacitatea de a face față provocărilor, precum și maturitatea discursului. Pentru un elev care se pregătește pentru susținerea acestui examen și care lucrează acest tip de subiecte tot anul, nu există nicio surpriză, mai cu seamă că vorbim despre elemente reper din programa de bacalaureat. Singura problemă vine din partea proliferării unor clișee care vin fie din rutină, fie dintr-un studiu greșit direcționat al operelor literare. Elevii ar trebui sprijiniți să dezvolte propriile mecanisme de a evita aceste elemente și, de asemenea, să cunoască aspectele specifice atmosferei de examen”, a declarat fostul profesor Florin Balotescu pentru EVZ.
Întrebat care ar fi fost cea mai înțeleapta alegere la subiectul al III-lea pentru un absolvent de la profilul real, fostul profesor Florin Balotescu a răspuns:
”Alegerea a fost făcută de fiecare elev, cel mai probabil în funcție de afinități. Unii cititori tineri sunt mai aproape de proza subiectivă, alții de realismul obiectiv sau de romanul exotic. Importantă este și cunoașterea contextului, dar orice roman studiat, apărut în perioada aproximativă 1920 – 1938, plus-minus, poate fi o alegere bună, în funcție de abordare. Aici cred că trebuie să intervină și libertatea de alegere a unor autori din afara programei; să nu uităm că există elevi care citesc și cunosc mult mai mulți autori decât cei studiați”, a precizat fostul profesor.
Florin Balotescu este de părere că elevii ar fi trebuit să urmărească trei elemente la această probă a examenului pentru a obține nota maximă: organizarea și redactarea răspunsurilor, folosirea conceptelor-cheie și cunoașterea unui limbaj de specialitate.
”Ca la orice examen de acest tip, esențiale sunt trei elemente: organizarea și redactarea răspunsurilor, folosirea conceptelor-cheie și cunoașterea unui limbaj de specialitate. Trebuie urmărite conținutul cerinței, conceperea atentă și prezentarea coerentă a ideilor. Și, de asemenea, trebuie exersată o metodă de a verifica corectitudinea răspunsurilor, ca și la matematică. Este posibil și pentru literatură, atâta timp cât vedem literatura și limba ca elemente vii, active, determinante ale vieții noastre”, conchide Florin Balotescu.