Avioanele de linie vor avea sisteme anti-rachetă. Cum arată şi cât costă dispozitivul

Avioanele de linie vor avea sisteme anti-rachetă. Cum arată şi cât costă dispozitivul

Potrivit experţilor, dispozitivle montate pe avioanele de linie ar putea să salveze multe vieţi în toată lumea, mai ales dacă ne gândim la toate acele zboruri de linie care se află în situaţia să înfrunte rute pe teritorii implicate în crize, conflicte şi instabilitate politică.

După doborârea avionului Boeing 737  în Iran, sub tirul rachetelor anti-aeriene iraniene, aviaţia civilă ia în serios sistemul de apărare instalat pe aparatele de zbor ale companiei aviatice israeliene. O protecţie eficace împotriva rachetelor şi a altor tipuri de armament care ar putea să ţintească şi să distrugă un avion civil.

Cum arată dispozitivul

Va fi amplasat  sub fuselaj, în vecinătatea cozii aparatului dispozitivul, unic în felul său, care ar putea să salveze viaţa pasagerilor. Lung de 2,7 m, lat de 60 de centimetri, costă circa 1 milion de euro şi este dezvoltat de firma electronică Elbit Systems, cu sediul la Haifa. Este dotat cu o cameră termică cu o rază de acţiune de 360 de grade care, odată remarcată o ameninţare - ca aceea a unei rachete pământ-aer, acţionează un indicator laser capabil să lanseze o rază pentru dezorientarea căutării de infraroşii a rachetei, salvând avionul.

Racheta ostilă, în căutarea unei surse de căldură, este în acest fel ghidată la o distanţă de siguranţă, unde explozia şi propagarea schijelor nu pot provoca daune. Pentru aceasta, după doborârea Boeingului 737 al Ukraine International Airlines, decolat de la Teheran în noaptea de 7 spre 8 ianuarie, cu 176 pasageri la bord şi doborât de 2 rachete de fabricaţie rusească, lansate de un sistem Tor, atenţia opiniei publice s-a întors să discute despre contramăsurile adoptate de Israel, care încă din anii 2000 s-a gândit să-şi protejeze pasagerii de acest gen de ameniţări.

Ne puteți urmări și pe Google News

Potrivit experţilor, dispozitivle montate pe avioanele de linie israeliene ar putea de fapt să salveze multe vieţi în toată lumea, mai ales dacă ne gândim la toate acele zboruri de linie care se află în situaţia să înfrunte rute pe teritorii implicate în crize,conflicte şi faze de instabilitate politică.  Zborul Ps752 Teheran-Kiev, ar fi avut numeroase şanse în plus dacă ar fi fost dotat cu sistemul C-music, dar şi pentru zborul Malaysia Airlines 17Mas17, doborât din greşeală de o rachetă pământ-aer în timp ce survola spaţiul aerian ucrainean în timpul conflictului din Donbas.

Cu toate acestea, nicio companie aeriană la nivel mondial nu a optat niciodată pentru acest gen de dispozitiv - nu neapărat economic, dar salvator de vieţi omeneşti.

În Israel, dimpotrivă, acest tip de precauţie a fost aplicat începând cu 2002, când un grup terorist a încercat să doboare cu două rachete un Boeing 757 operat de compania israeliană Arkia Airlines, în timp de pleca spre Mombasa în Kenia. Avioanele de linie israeliene sunt considerate de atunci „obiective sensibile” şi pentru aceasta sunt considerate cel mai sigure din lume.

În rest, prima tentativă de doborâre a unui avion de line israelian este din 1973, când în apropierea pistei de aterizare a aeroportului Fiumicino, un comando al grupării Septembrie Negru, planificase doborârea unui avion de line al EL AL trăgând cu lansatoare de rachete Strela-2. Pe atunci această modernă tehnologie nu era încă disponibilă. Dar astăzi, luând în considerare proliferarea atentatelor teroriste şi a riscurilor pentru aviaţie legate de survolul teritoriilor în conflict (care se răspândesc ca o pată de ulei în toate colţurile lumii), apare ca o investiţie de dorit, notează Insideover.