Autostrada „Unirii”, Târgu Mureș-Iași. Ministrul Transporturilor, anunț de ultimă oră

Autostrada „Unirii”, Târgu Mureș-Iași. Ministrul Transporturilor, anunț de ultimă oră

Finanţarea în Parteneriat Public-Privat a Autostrăzii „Unirii” nu este soluţia corectă, crede ministrul Transporturilor.

Lucian Bode dă drept argument faptul că mai întâi trebuie finalizat studiul de fezabilitate pe fonduri europene şi abia după aceea se pot căuta instrumentele de finanţare.

„Dacă ne uităm către Moldova, lucrurile din păcate arată şi mai trist. În acest moment, noi vorbim despre trei proiecte mari de infrastructură rutieră la care ne gândim şi care obligatoriu trebuie implementate. În primul rând, vorbim de autostrada A7 Ploieşti - Buzău - Focşani - Bacău - Paşcani - Suceava - Siret. În acest moment, proiectul este bugetat pentru realizarea studiului de fezabilitate şi a proiectului tehnic. În luna septembrie, avem termen să primim acest document, după care patru luni termen pentru obţinerea avizelor, inclusiv a acordului de mediu. Ulterior, scoatem la licitaţie acest obiectiv vital pentru dezvoltarea Moldovei. De asemenea, A8 sau Autostrada «Unirii», cum este cunoscută, Târgu Mureş - Târgu Neamţ - Iaşi. Aici, avem cele două secţiuni. Pe de o parte, Târgu Mureş - Târgu Neamţ pentru care avem toţi banii prinşi în acest an pentru finanţarea finalizării studiului de fezabilitate, din fonduri europene, iar pentru autostrada componentă Târgu Neamţ - Iaşi, propusă de vechea guvernare a fi realizată în parteneriat Public Privat, noi spunem că nu este soluţia corectă”, afirmă ministrul Bode.

Acesta a adăugat că, după finalizarea studiului de fezabilitate, se pot negocia finanţări chiar şi de la instituţii ca Banca Europeană de Investiţii sau Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare: „Soluţia corectă este să finalizăm şi acest tronson pe componenta de studiu de fezabilitate tot pe fonduri europene şi în momentul în care avem cele două tronsoane din A8 finalizate cu studiile de fezabilitate refăcute din banii europeni să mergem către instrumentele de finanţare, că vorbim de fonduri europene, că vorbim de buget, că vorbim de instituţii financiare posibil parteneri - BEI, BERD. Noi nu putem astăzi să spunem că acest obiectiv vital pentru Moldova şi pentru România costă, nu ştiu, nouă miliarde de euro, pentru că nimeni nu va veni să finanţeze un obiectiv care nu are o documentaţie foarte clară, să ştim exact cât costă”.

În ceea ce privește autostrada Braşov – Bacău, ea este în faza de adjudecare a contractului pentru studiul de fezabilitate şi proiectul tehnic, dezvăluie Lucian Bode: „Sperăm ca, cel mai târziu, la sfârşitul lunii februarie acest contract va fi semnat. Termenul pentru finalizarea primei etape - Studiul de fezabilitate plus Proiectul tehnic - este de 18 luni”.

Conform Master-Planului de Transport, autostrada A8 se întinde pe 318 km şi vizează ruta Tg. Mureş – Tg. Neamţ - Iaşi - Ungheni. Costul estimat în documentul citat este de patru miliarde de euro.