Arta "ultimului samurai"

Arta "ultimului samurai"

EXPOZIŢIE. Peste 30 de gravuri din epoca Meiji, despre viaţa de la curtea shogunilor, sunt prezentate la Muzeul Naţional de Artă.

Sălile Kretzulescu ale Muzeului Naţional de Artă al României găzduiesc, până pe 3 septembrie, o expoziţie inedită în peisajul artistic al verii: „Călătorie la curtea shogunală. Gravură japoneză din epoca Meiji“, cuprinzând o selecţie de opere ale artistului Toyohara Chikanobu (1838-1912), un gravor important al epocii Meiji.

Majoritatea lucrărilor din expoziţia vernisată ieri şi organizată de Secţia de Artă Orientală a muzeului sunt prezentate acum în premieră.

De partea shogunului

Toyohara Chikanobu a fost un artist important al epocii Meiji (1868- 1912), iar opera sa se află acum în plin proces de revalorizare la nivel internaţional. După ce multă vreme a fost aproape uitată, creaţia sa a început abia acum să fie reevaluată şi atent studiată de către cercetători.

Biografia reală a acestui gravor, al cărui nume era de fapt Hashimoto Naoyoshi, este învăluită în mister. S-a născut într-o familie de samurai care deţinea un post mărunt în guvernul militar şi a studiat în tinereţe stilul pictural de sorginte chineză al şcolii Kano. S-a implicat în luptele purtate de familia Tokugawa - cea a shogunilor, care a dominat autoritar ţara între 1615 şi 1868 - pentru păstrarea puterii, susţinând cauza shogunală, ceea ce a dus la întemniţarea sa în mai multe rânduri. După instalarea noii ordini politice, a aprofundat tehnica gravurii japoneze „ukiyo-e“ („imagini ale lumii trecătoare“), cu maestrul Toyohara Kunichika, căruia, în semn de respect, i-a preluat numele.

Expoziţia prezintă gravurile care alcătuiesc faimoasa serie „Scene din afara Palatului Chiyoda“ (30 de tripticuri din cele 32 cât cuprinde în total seria care se află în colecţiile instituţ iei). Publicată în 1897, seria ilustrează diverse evenimente, ceremonii şi activităţi de la curtea shogunală din capitala Edo (azi Tokio), dintr-o perioadă anterioară epocii Meiji. Având în vedere că ultimul shogun, Tokugawa Yoshinobu, nu a locuit în palatul Chiyoda, lucrările pot fi interpretate drept o nostalgică restituire a unui trecut glorios, definitiv apus.

Prezentă la vernisaj, Carmen Brad, curatorul expoziţiei şi autor al catalogului, a definit plastic guvernarea shogunilor ca fiind cea a unui „pumn de fier învelit într-o mănuşă de catifea“.

FEMEI FRUMOASE

Moda cu dinţii înnegriţi

În expoziţie sunt prezente şi câteva lucrări care înfăţişează „bijinga“ (imagini cu femei frumoase), una dintre temele cele mai importante în gravura tradiţională. Lucrările fac parte din seria „Oglinda veacurilor“, 53 de gravuri care prezintă frumuseţi feminine din diverse perioade ale epocii Edo (sec. XVII-XIX). Portretul de alături (foto), de tip „okubei-e“ („cap mare“), înfăţişează o femeie măritată, cu dinţii înnegriţi, după moda din epoca Edo.

Ne puteți urmări și pe Google News