Replica unui vas viking vechi de 900 de ani, de constructie irlandeza, care a ridicat ancora din Danemarca in urma cu sapte saptamani, a intrat zilele trecute in apele teritoriale ale Irlandei, urmand a ajunge astazi la Dublin, pentru primirea oficiala. „Sea Stallion of Glendalough” („Armasarul Marii din Glendalough”), cea mai mare reconstructie a unei nave vikinge, va fi expusa timp de cateva luni in Muzeul National al Irlandei, dupa care se va intoarce in Danemarca.

Dublin, capitala Irlandei, „a fost fondata de colonisti scandinavi, iar in secolul al XI-lea a fost un centru comercial infloritor, cu o numeroasa populatie scandinava si legaturi stranse cu alte parti ale lumii vikinge”, a declarat un istoric danez. Vasul a navigat 1.600 de kilometri, plecand din portul danez Roskilde, via Norvegia si Insulele Orkney (Marea Britanie).

„Armasarul” este replica navei „Skuldelev 2”, construita la Dublin in 1042 si scufundata aproximativ 30 de ani mai tarziu, in apele Fiordului Roskilde, in apropiere de Copenhaga. Ramasitele vasului, impreuna cu cele ale altor patru, au fost aduse la suprafata in 1962. Reconstructia a durat patru ani si a fost realizata in incinta Muzeului Naval Viking din Roskilde.

Constructorii au folosit aceleasi materiale si tehnici precum vikingii. Pe langa testarea vitezei si manevrabilitatii acestui tip de nava, cei 65 de membri ai echipajului mai spera sa afle si unele detalii despre viata sociala a vikingilor.

Probleme vechi de 1.000 de ani

Voiajul este considerat unul dintre cele mai vaste proiecte de arheologie experimentala ale tuturor timpurilor. Echipajul va traversa aceleasi ape, in acelasi tip de vas ca si vikingii, capatand cunostinte valoroase despre greutatile, riscurile si realitatile traite de oamenii de acum un mileniu. Cei 65 de membri ai echipajului au fiecare un rol specific.

De la capitan la bucatar, cu totii au responsabilitati bine definite. Capitanul se confrunta cu provocarea de a aduce echipajul si vasul intacte la destinatie, indiferent de ce se poate intampla pe drum, bucatarii trebuie sa se descurce sa-i hraneasca pe ceilalti marinari in baza unor ratii limitate – probleme pe care mai mult ca sigur le-a avut si echipajul viking de pe nava originala.

Totusi, „Armasarul Marii” reprezinta culmea realizarilor maritime vikinge, iar aceasta calatorie le va oferi istoricilor o ocazie unica de a vedea felul in care misteriosii aventurieri scandinavi din nord au reusit sa se raspandeasca atat de departe si de amplu.

CLAIE PESTE GRAMADA

Fara pic de intimitate

Viata la bord a fost si va mai fi, la voiajul de intoarcere, extrem de dura – atat fizic, cat si psihic. Daca vantul este bun, vasul poate atinge o viteza de 12 noduri pe ora, dar daca se opreste, toti marinarii trebuie sa traga la cele 60 de rame din dotare.

Fiecare membru al echipajului are un habitat disponibil de sub un metru patrat, in care trebuie sa traiasca, sa doarma si sa manance. Intimitatea este imposibila. Vasul nu are adapost de furtuna sau ploaie, nici closete sau cabine de dus. Toti marinarii traiesc practic unii peste ceilalti, situatie care le va testa la maximum spiritul de camaraderie.