Românii își pot cumpăra oricât de multe mașini second-hand. Un proiect de lege care limita numărul mașinilor achiziționate la mâna a doua a fost respins definitiv de Parlament. Este vorba despre un proiect legislativ care prevedea ca românii să-și poată achiziționa un număr limitat de autoturisme la mâna a doua. Restricția viza numărul de achiziții făcute într-un anumit interval de timp.

Proiectul legislativ pentru modificarea Legii nr. 227/2015 a Codului fiscal a fost respins definitiv de deputați, marți. Decizia de respingere a fost adoptată de deputați, în Camera decizională. De altfel, în urmă cu câtva timp, actul normativ a picat și la votul din Senatul României.

Acest document prevedea modificarea modului în care persoanele fizice din România își pot achiziționa autovehicule second-hand. Concret, se stabilea limitarea numărului de mașini pe care le pot cumpăra persoanele fizice într-un anumit interval de timp. Dacă ar fi intrat în vigoare, legea ar fi permis românilor să achiziționeze o mașină la mâna a doua doar o dată la doi ani, pentru folosința proprie.

Mașinile second-hand contribuie la creșterea poluării

În momentul de față, legislația din România nu limitează numărul de autovehicule pe care îl poate achiziționa o persoană fizică într-un anumit interval de timp.

Pe lângă măsura amintită anterior, proiectul mai prevedea că doar persoanele juridice vor putea să  achiziționeze mașini din străinătate și să le revândă pe teritoriul României. O astfel de reglementare ar fi pus capăt afacerilor derulate de samsarii auto care se ocupă cu aducerea și vânzarea mașinilor second-hand în România.

Obiectivul proiectului legislativ care a picat la votul Parlamentului a fost eficientizarea colectării impozitelor la bugetul de stat și „eliminarea operațiunilor comerciale nefiscalizate de autovehicule second-hand achiziționate în spațiul intracomunitar și revândute în România”.

Conform informațiilor prezentate de ANAF, tranzacțiile cu autoturisme la mâna a doua, aduse din spațiul intracomunitar sunt făcute de persoane fizice sau juridice fără a plăti taxe și impozite la bugetul de stat. Cele mai multe vânzări de acest tip nici măcar nu apar în evidențele contabile ale firmelor.

Pe de altă parte, înmatriculările de mașini la mîna a doua au înregistrat creșteri spectaculoase, în ultimii ani. Acest lucru afectează nivelul de poluare și duce la mărirea vârstei medii a parcului auto din România.