Agitația de la București nu-i sperie pe ucraineni. Navă filmată în timp ce lucra în zona brațului Chilia

Agitația de la București nu-i sperie pe ucraineni. Navă filmată în timp ce lucra în zona brațului Chilia Sursa foto: Captura video

Lucrările pe canaul Bâstroe continua, în ciuda agitației de la București. Ucrainenii nu par să ia în seamă obiecțiile autorităților române și nici nu par îngrijorați de consecințele dezastruase pentru Delta Dunării, a activității lor. Kievul dezminte acuzațiile cu privire la lucrările de adâncire ale canalului, însă, pe Bâstroe sunt filmate nave dragor care lucrează. Iar conform măsurătorilor, Dunărea a scăzut cu 70 de centimetri pe canalul Sulina, la vărsarea în mare.

Un dragor ucrainean Ingulsky a fost filmat în timp ce lucra pe braţul Chilia, de pe Dunăre, la adâncirea canalului navigabil. Nava aduna mâlul de pe fundul canalului Solomonov, de-a lungul brațului Chilia, netulburată de agitația oficialilor de la București. Pe braţul Chilia, în aval de Periprava, la intersecţia canalului Bâstroe cu braţul Chilia, sonarul indică o adâncime de 6,9 metri până la aproape 8 metri, conform jurnaliștilor Observator.

La sfârşitul săptămânii trecute, Ministerul Infrastructurii din Ucraina a postat un anunț pe Twitter în care preciza că a adâncit canalul Bâstroe până la 6,5 metri.

PentruDelta Dunării, consecințele acestor lucrări de adâncire ar putea fi catastrofale. O adâncire a canalului Bâstroe va duce la distrugerea ecosistemului Delta Dunării, iar peste 500 de specii rare de plante, arbori, animale vor fi în pericol. Scăderea nivelului Dunării cu 70 de centimetri la vărsarea canalului Sulina în mare dovedește că debitele Dunării pe canale s-a modificat. Ca urmare a lucrărilor de adâncire, pe Chilia curge mai multă apă, iar acest lucru produce probleme în alte zone.

Ne puteți urmări și pe Google News

Agitație la București din cauza lucrărilor de pe Dunăre

În timp ce pe Bâstroe se lucrează din plin, așa cum indică înregistrările video, ambasadorul Ucrainei la București ridică din umeri nepăsător. Conform MAE, acesta a dat asigurări, în contradicție cu mesajul Ministerului Infrastructurii de la Kiev, că ar fi vorba doar de lucrări de întreținere. El a spus că Ucraina nu adâncește canalul Bâstroe, în ciuda evidențelor.

„Ambasadorul Ucrainei a arătat că partea ucraineană nu desfășoară activități de dragare care au ca scop adâncirea căii de navigație, ci doar activități de natură operațională menite a asigura navigabilitatea până în portul Izmail”, se arată într-un comunicat MAE.

Ministerul Afacerilor Externe a cerut în regim de urgență acordul părții ucrainene pentru accesul navelor hidrografice române pe brațul Chilia. Până acum nu a fost transmis nici un răspuns, iar nici partea română nu pare foarte dornică să-l primească.

De asemenea, Ministerul Mediului condus de Barna Tanzcos nu a avut nici o reacție la ceea ce se petrece, deși ar fi fost cel mai în măsură să clarifice situația.

Interesele României în Delta Dunării sunt protejate, teoretic, de angajamente și tratate internaţionale. În plus, Delta Dunării este parte a patrimoniului UNESCO, iar Comisia Europeană a cerut informări suplimentare de la autorităţilor ucrainene. Oficialii de la Bruxelles susțin că nu au nici un amestec în ceea ce face Ucraina și că nu și-ar fi dat acordul.

De când se lucrează pe Bâstroe

Lucrările de pe canalul Bâstroe au fost descoperite de mai multe luni, fiind transmise, conform guvernatorului Deltei Dunării, informări la București, așa cum arăta și Evenimentul Zilei.

„Prin aprilie 2022, reprezentanții Poliției de Frontieră din zona Chilia m-au informat că Ucraina a început să lucreze la adâncirea canalului Bâstroe. Imediat, a doua zi, eu am informat Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, inclusiv pe ministrul Barna Tanzos, despre această situație, dar n-am avut niciun feedback nici până azi”, spunea guvernatorul Deltei Dunării în urmă cu mai bine de o săptămână.

Abia în urmă cu aproximativ două săptămâni, la Ministerul Transporturilor a avut loc o întrunire cu mai mulți reprezentanți ai unor ministere, pe acest subiect. La final, după alte câteva zile, ministrul Sorin Grindeanu, titularul de la Transporturi a dat un mesaj împăciuitor.

„Eu sunt convins că vom găsi dialog. Haideţi să vedem ce se va întâmpla, eu cred că e o chestiune de zile până când vom primi acest accept”, spunea Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor.