Adâncirea canalului Bâstroe provoacă nemulțumiri la București. Ucraina acuzată că încalcă mai multe reglementări internaționale

Adâncirea canalului Bâstroe provoacă nemulțumiri la București. Ucraina acuzată că încalcă mai multe reglementări internaționale Sursa foto: Arhiva EVZ

Lucrările de adâncire a canalului Bâstroe, de către Ucraina, stârnește îngrijorare la București. Aceasta în condițiile în care România s-a opus unor asemenea demersuri care au fost demarate de țara vecină încă din 2004. Autoritățile române se tem că prin adâncirea canalului va fi afectat rezervația naturală Delta Dunării, aflată în patrimoniul Unesco.

Autoritățile române susțin că Ucraina forțează conectarea Canalul Bâstroe, care traversează Delta Dunării, la Coridorul Transeuropean de Transport Naval. Este vorba despre Rețeaua transeuropeană de transport (TEN-T).

Săptămâna trecută, la Ministerul Transpoturilor a avut loc o întrevedere între reprezentanții mai multor autorități publice în condițiile în care Ucraina derulează lucrări de adâncire a canalului. Întâlnirea a fost convocată de directorul interimar care răspunde de domeniul naval din cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, Georgeta Murgeanu.

Potrivit publicației Infofinanciar, sub pretextul dragării canalului Bâstroe, Ucraina a demarat ample lucrări de adâncire a canalului. Obiectivul ar fi coborârea adâncimii de la 5 la 8,4 metri pentru a permite accesul nacelor comerciale de capacitate de peste 25.000 de tdw.

Ne puteți urmări și pe Google News

Mai mult, se pare că lucrările au fost extinse și pe partea ucraineană a canalului Chilia și se fac pregătiri pentru canalul Sulina.

În timp ce ministrul Tanczos Barna ne cere să facem economie, Apele Române exportă apă pentru irigații în Ungaria

Sursa: Arhiva EVZ

Concluziile întrevederii de la Ministerul Transporturilor

La întâlnirea de la Ministerul Transporturilor au fost prezenți reprezentanți ai Ministerului Mediului Apelor și Pădurilor, ai Ministerului Afacerilor Externe, ai Administrației Rezervației Biosferei Delta Dunării (ARBDD), dar și ai administrațiilor fluviale. Infofinanciar relatează că, în urma discuțiilor, participanții au ajuns la o serie de concluzii, îngrijorătoare, după cum urmează:

„Adâncirea canalelor va duce la preluarea unui volum mai mare de apă, ceea ce va afecta circulația hidro în Delta Dunării, afectând partea de sud a Deltei aflată pe teritoriul României. Din acest punct de vedere trebuie contrată prin folosirea convenției Espoo, pentru că Delta Dunării este rezervație naturală a biosferei, inclusiv cea aflată pe teritoriul Ucrainei. Delta, în ansamblu, este patrimoniu UNESCO.

Din punct de vedere strategic și economic, se urmărește includerea brațului Chilia în rețeaua transeuropeana de transport. Ucraina nu este membră UE, iar Convenția de la Belgrad din 1948 privind regimul navigației pe Dunare prevede că doar canalul Sulina este deschis navigației internaționale.

Din punct de vedere economic, adâncirea ar duce la mutarea traficului de nave pe brațul Chilia cu impact negativ asupra AFDJ Galați care administrează canalul Sulina. Din taxele de canal, AFDJ întreține șenalul navigabil pe tot parcursul românesc al Dunării. Diminuarea încasărilor va afecta și sectorul fluvial al Dunării care este inclus în coridorul VII de transport.

Din punct de vedere militar, adâncirea va permite accesul pe brațul Chilia al navelor de razboi de mari dimensiuni, chiar la frontiera cu România. La momentul actual, Flotila de Dunăre deține supremația cu navele fluviale de luptă din înzestrare actuală”, conform Infofinanciar.ro.

Sursa foto: Razvan Valcaneantu

Autoritățile române știu problema din aprilie

Guvernatorul Deltei Dunării, Gabriel Teodosie Marinov, a declarat în contextul întrevederii de la Ministerul Transporturilor, că a avertizat Ministerul Mediului și pe ministrul Barna Tanczos, încă din luna aprilie, însă nu a primit nici un răspuns. Bâstroe este un canal navigabil de adâncime, amplasat de-a lungul gurilor Bâstri, Stambulul Vechi şi Chilia din Delta Dunării.

„Prin aprilie 2022, reprezentanții Poliției de Frontieră din zona Chilia m-au informat că Ucraina a început să lucreze la adâncirea canalului Bâstroe. Imediat, a doua zi, eu am informat Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, inclusiv pe ministrul Barna Tanczos, despre această situație, dar n-am avut niciun feedback nici până azi. În schimb, ieri dimineață (joi – n. red.), am fost sunat de la Ministerul Transporturilor să vin la o întâlnire despre această situația, dar, fizic nu aveam cum să ajung”, a declarat Gabriel Teodosie Marinov, guvernatorul ARBDD, conform Puterea.ro.

Folosirea Canalului Bâstroe pentru navigație este motiv de dispută între România și Ucraina. Construcţia acestui canal, care face legătura între Dunăre şi Marea Neagră, a început în anul 2004. România a cerut oprirea proiectului deoarece canalul traversează zona centrală a Deltei Dunării și încalcă o serie de convenţii internaţionale din domeniul protecţiei mediului.

În luna iulie, Ministerul de Externe transmitea un comunicat de presă prin care anunța că a guvernul a acordat Ucrainei acordul de a tranzita cu nave canalele Bâstroe și Chilia.