Concluziile anchetei privind incidentul aviatic de la Băneasa din 2020

Concluziile anchetei privind incidentul aviatic de la Băneasa din 2020 Aeroportul Internațional Băneasa. Sursa foto: Facebook

Ancheta privind incidentul aviatic petrecut la Aeroportul Aurel Vlaicu (Băneasa) din București, în data de 28 august 2020, a fost finalizată de Autoritatea de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (AIAS).

În 2020, un avion Boeing, care opera un zbor din Kabul spre Statele Unite ale Americii, a efectuat o aterizare tehnică pe Aeroportul Băneasa.

La bordul aeronavei se aflau membrii echipajului de zbor, pilotul comandant și copilotul, un echipaj de rezervă, 11 membri ai personalului de cabină și tehnic, alături de 49 de pasageri.

Rezultatele anchetei despre incidentul aviatic de la Aeroportul Băneasa

Conform raportului AIAS, în timpul zborului de la Kabul către București, pilotul comandant a acționat ca „Pilot Monitoring”, în timp ce copilotul a acționat ca „Pilot Flying”.

Ne puteți urmări și pe Google News

Durata zborului a fost de cinci ore și 40 de minute, iar cursa a decurs fără incidente pe timpul zborului.

La scurt timp după aterizarea aeronavei, trenul principal de aterizare stânga s-a rupt, determinând aeronava să continue rularea pe nacela motorului stâng, roțile din față ale trenului de aterizare principal stânga (nr.1 și nr.2), trenul principal de aterizare din partea dreaptă și trenul de aterizare față.

Piloții au reușit să mențină aeronava pe pistă în timpul rulajului după aterizare, așa că s-a oprit în stânga liniei centrale a pistei. După oprirea completă a aeronavei, pilotul comandant a ordonat evacuarea pasagerilor și a membrilor echipajului.

Acest lucru a fost realizat folosind ieșirile de urgență și toboganele de evacuare din partea dreaptă a aeronavei. În timpul evacuării, un însoțitor de bord a suferit o ușoară abraziune a mâinii din cauza frecării uneia dintre mâini cu suprafața toboganului”, mai arată raportul.

avion

Pasageri în avion. Sursa foto: Dreamstime

Incidentul a fost declanșat de ruptura unui cilindru exterior

După incident, aeronava a suferit daune semnificative, mai multe componente esențiale fiind grav afectate și necesitând înlocuire. Acesta este un model Boeing B767-324, special conceput pentru zboruri pe distanțe lungi.

Avionul a fost tractat către o zonă special destinată reparațiilor la aeroport, unde au avut loc lucrările de remediere a daunelor.

Investigația AIAS a relevat că incidentul a fost cauzat de ruperea unui cilindru exterior supus unei presiuni extreme în momentul aterizării. Această piesă a fost supusă primei reparații majore în iunie 2002, după ce a parcurs 3.272 de cicluri.

Ulterior, cilindrul exterior revizuit a fost reintrodus în funcțiune și a fost supus unei a doua reparații majore în iulie 2015, după ce a înregistrat încă 5.423 de cicluri (totalizând 8.695 de cicluri).

La momentul accidentului din 2020, cilindrul exterior acumulase un total de 9.880 de cicluri de la producție și 1.184 de cicluri de la ultima reparație majoră.

Una dintre cele mai mari companii aeriene rusești anunță concedieri masive. Piloți experimentați vor rămâne pe drumuri

Avion Boeing. Sursa foto: Wikipedia

Alte avioane au fost identificate cu probleme la cilindri

După incidentul de pe Aeroportul Băneasa, în scopul de a evalua posibilele deficiențe ale tehnologiei de întreținere majoră și/sau procedurilor de aplicare, comisia de investigație a decis, cu sprijinul NTSB, să colaboreze cu structura de Analiză a Calității Echipamentelor din cadrul companiei Boeing.

Componentele au fost trimise la laboratorul Boeing din Seattle, unde s-au efectuat teste sub supravegherea investigatorilor de la NTSB și AIAS.

„Pe baza probelor colectate prin analiza cilindrului exterior depus, putem concluziona că ruptura a fost rezultatul deteriorării termice a metalelor de bază cauzate de practicile abuzive de șlefuire în timpul ultimei vizite de reparație majoră.

Ruperea cilindrului exterior a fost cauzată de deteriorarea datorată supraîncălzirii metalului de bază din cauza unei mașini de șlefuit cu diametrul interior care s-a dovedit că funcționa în afara parametrilor”, este concluzia raportului specialiștilor români.

Ca rezultat al investigației incidentului de pe Aeroportul Băneasa, s-au identificat mai mulți cilindri exteriori pe avioanele 737, 747, 757 și 767 care ar fi putut fi, de asemenea, afectați. Aceste informații au fost transmise atât către FAA, cât și către Boeing, potrivit ziare.com.