Actul pe care administratorul de bloc nu are voie să-l ceară proprietarilor. Este interzis prin lege

Actul pe care administratorul de bloc nu are voie să-l ceară proprietarilor. Este interzis prin legeBloc. Sursa Foto: Arhiva EVZ

Actul pe care administratorul de bloc nu are voie să-l ceară proprietarilor. Foarte puțini români știu că asociațiile de locatari nu au voie să ne ceară acest act.

Actul pe care mai toți administratorii de bloc din țară îl cer pentru cartea de imobil, nu se dă niciodată. Aceștia nu au dreptul să ceară acte de acest gen locatarilor. Este interzis prin lege ca Asociația de locatari să facă acest abuz.

Actul care nu trebuie dat niciodată la Asociația de locatari

Administratorii de bloc obișnuiesc să ceară frecvent copii după actele de identitate ale celor care locuiesc în bloc. Însă acest lucru este interzis prin Regulamentul european privind protecția datelor (GDPR). Dar Autoritatea pentru Protecția Datelor (ANSPDCP) prevede acest lucru.

Nu mulți dintre români știu acest lucru, din păcate. Dar ANSPDCP au publicat un ghid pentru asociațiile de proprietari. Aici se menționează faptul că actul nu trebuie cerut locatarilor din bloc.

„În ceea ce privește înscrierea persoanelor în cartea de imobil, art. 94 din Norme prevede că aceasta se face în baza actului de identitate, iar pentru copiii sub 14 ani, în baza certificatului de naștere.

blocuri

Alte acte care nu trebuie solicitate de către asociațiile de locatari

Pentru înscrierea persoanelor în cartea de imobil administratorul de bloc nu poate solicitata fotocopii ale:

  • actelor de identitate,
  • certificatelor de stare civilă
  • titluri de proprietate.

Normele stabilind că acestea pot fi doar verificate vizual pentru conformitate”, subliniază ANSPDCP în ghid. ANSPDCP a atras atenția asociațiilor de proprietari încă din 2019 cu privire la acest obicei al responsabililor din asociație de a cere locatarilor copii după diverse documente, în special după cele de identitate, în scopul completării cărții de imobil.

GDPR-ul impune tuturor celor ce prelucrează date să respecte câteva principii de bază, printre care:

  • datele trebuie să fie prelucrate în mod legal, echitabil și transparent față de persoana vizată;
  • datele prelucrate sunt adecvate, relevante și limitate la ceea ce este necesar în raport cu scopurile în care sunt prelucrate. Adică reducerea la minimum a datelor.

Administratorul de bloc poate fi acuzat de abuz

Cele două principii de mai sus trebuie avute în vedere și de asociațiile de proprietari.

Astfel că a le solicita celor care locuiesc în bloc anumite copii după documente și diverse informații (profesia, de exemplu, care în mod definitiv poate fi considerată chiar irelevantă într-un atare context) poate fi considerat excesiv pe legislația de protecția datelor.

Mai clar, a cere copii după un act de identitate înseamnă a prelucra datele din acel document, ceea ce, conform Legii nr. 190/2018, atrage în multe cazuri obligația de a numi un responsabil cu protecția datelor. Or, asociația de proprietari s-ar putea să nu-și dorească acest lucru.