Comisia Europeană decide măsuri mai stricte pentru protejarea consumatorilor: „Normele de protecţie trebuie să fie adecvate pentru era digitală”

Comisia Europeană decide măsuri mai stricte pentru protejarea consumatorilor: „Normele de protecţie trebuie să fie adecvate pentru era digitală”Sursa: Dreamstime.com

Sâmbătă, 28 mai 2022, va intra în vigoare directiva Comisiei Europene a UE, cu privire la reglementarea normelor de protecție a consumatorilor, în scopul modernizării acestora. Principalul scop al Uniunii este de a contracara practicile comerciale neloiale, realizate în mediul online.

Un set de norme fusese adoptat încă din noiembrie 2019, însă Comisia Europeană are în vedere contracararea unor provocări noi, din domeniul digital, piață asupra căreia nu există instrumente de control suficiente.

Noi măsuri impuse de UE, în materie de comerț digital

„Noile norme demonstrează încă o dată importanţa pe care Europa o acordă garanţiilor efective pentru consumatori. Acestea vor garanta protecţia consumatorilor faţă de practicile neloiale online, aşa cum se întâmplă şi offline, făcând ca normele de protecţie a consumatorilor să fie adecvate pentru era digitală", spune Vera Jourova, vicepreședintele Comisiei pentru Valori şi Transparenţă.

Didier Reynders, comisarului pentru Justiţie al UE, spune că noile măsuri au în vedere standarde înalte de protecție pentru consumatorii europeni.

UE luptă cu practicile comerciale neloiale de pe Internet

„De exemplu, atunci când se caută un produs online, platformele trebuie acum să furnizeze informaţii transparente cu privire la modul în care sunt clasificate ofertele. Acest lucru este necesar pentru a se evita practicile comerciale înşelătoare. Accesul la căile de atac individuale, precum şi sancţiunile pentru încălcările transfrontaliere vor fi, de asemenea, consolidate. Toate acestea vor asigura despăgubirea echitabilă a victimelor şi o adevărată descurajare a făptaşilor", a transmis Didier Reynders.

Comisia Europeană, „gardianul tratatelor” încearcă să aducă la zi normele Uniunii Europene, în acord cu provocările actuale ale comerțului realizat prin mijloace online.

Pot fi formulate observații cu privire la gradul de verificare a adecvării normelor UE în materie de protejare a consumatorilor europeni, până pe data de 14 iunie, conform Agerpres.

Comerțul electronic, la mare căutare

Un studiu arată cum s-au transformat rutinele de cumpărături în ultimii doi ani și jumătate. Pandemia i-a făcut pe români să se orienteze către comerțul electronic. Aceștia și-au achiziționat obiectele dorite de pe Internet și au economisit bani, timp și energie.

Cele mai mari diferenţe se înregistrează, de exemplu, la utilizarea smartphone-ului pentru cumpărăturile online (88% faţă de 65%, cât e media europeană), mulţumirea faţă de uşurinţa livrării (82% faţă de 75% UE) sau a returului (65% în România, 55% în UE).

Informaţiile au fost puse la dispoziţie de compania de curierat DPD România în cadrul evenimentului „Barometrul e-Commerce. Provocări în vremuri de criză”, organizat împreună cu Profit.ro, în parteneriat cu Asociaţia Română a Magazinelor Online. Datele au fost obţinute pe baza unor interviuri online realizate în 21 ţări europene. În România au fost chestionate 1.002 persoane.

Numărul românilor care îşi fac online cumpărăturile a crescut cu 11% în 2020 (faţă de 2019) şi cu 4% în 2021 (faţă de 2020), iar tendinţa de creştere se menţine, arată studiul citat, care ia în calcul aşa-numitul e-Shopper obişnuit, responsabil pentru 94% din cumpărăturile online din România. În luna mai 2022, e-shopperii români au primit 4,4 colete (media UE este de 5,5 colete), iar pe parcursul anului trecut au făcut, în medie, 50 de achiziţii online, cu 15 mai multe decât în anul 2019.