Doar 13,6 kilometri de autostrada in 2007

Doar 13,6 kilometri de autostrada in 2007

Ministerul Transporturilor se lauda, anul acesta, cu o singura realizare: 13,6 kilometri de autostrada complet finalizati si inaugurati, adica centura ocolitoare a Pitestiului. In 2007 au fost deschise traficului si sectoarele Giurgiu - Adunatii Copaceni si Fetesti - Cernavoda, dar numai pe un singur sens sau fara a fi gata si spatiile pentru servicii.

Anul 2007 a adus la Ministerul Transporturilor o schimbare de sef in aprilie, un plan de autostrazi pana in 2013, insa doar pe hartie si, ca in fiecare an, intarzieri la lucrari si suplimentari de fonduri. Printre vizitele pe santier incepute in 2007 de fostul ministru al transporturilor Radu Berceanu si continuate de actualul detinator al portofoliului, Ludovic Orban, firmele de constructii au turnat ceva nisip. Nu au ajuns si la asfalt.

Ministerul si-a facut planu’

Potrivit lui Dorin Debucean, directorul adjunct de proiecte din cadrul Companiei Nationale de Autostrazi (CNADNR), situatia la sfarsit de an arata cam asa: 13,6 km de autostrazi receptionati, aproximativ 150 de km pe care s-a lucrat. Per total, ministerul si-a facut planul de 298 de kilometri circulabili in acest an, insa abia de acum incolo incepe greul. 

La sfarsit de an, singurele sectoare de autostrada pe care se circula sunt Adunatii Copaceni-Giurgiu - un drum national transformat in autostrada - Bucuresti-Pitesti si Bucuresti-Cernavoda, insa si aici sunt probleme.

Anul acesta a fost deschisa circulatia pe Adunatii Copaceni-Giurgiu si Fetesti-Cernavoda, insa lucrarile la aceste tronsoane nu au fost finalizate. Pe Autostrada Soarelui, pana la Cernavoda, sistemele de semnalizare si spatiile de servicii nu functioneaza inca, iar traficul pe Bucuresti-Pitesti a fost restrictionat aproape tot timpul anului din cauza lucrarilor la varianta ocolitoare a orasului Pitesti.

Pana in 2013, ministerul promite insa ca lungimea autostrazilor ce vor traversa Romania va depasi 1.800 de kilometri. „Au fost continuate lucrarile pe Autostrada Brasov-Bors si Bucuresti-Ploiesti”, sustine Debucean. Potrivit strategiei de autostrazi prezentata in primavara, in 2007 ar fi trebuit sa se afle in executie peste 250 de kilometri, iar sectoarele pe care s-a lucrat abia aduna 100 de kilometri. Planuri pentru 2008

Planurile fostului ministru Radu Berceanu, preluate si de actualul ministru, Ludovic Orban, arata ca in 2008 ar trebui finalizati peste 120 de kilometri de autostrada. Orban sustine ca va incepe anul in forta: in martie 2008 va fi cunoscut si numele constructorului pentru Cernavoda-Constanta, ultimul tronson al Autostrazii Soarelui.

„Lansarea anuntului pentru precalificare la licitatie a fost programata pentru 1-15 noiembrie 2007, iar contractul se va semna pana in martie anul viitor”, a explicat Orban. Potrivit acestuia, autostrada ar putea fi terminata pana la finalul lui 2009.

Tot in 2008 ar putea fi terminate si primele sectiuni ale Autostrazii Transilvania, tronsonul de 40 de kilometri cuprins intre Turda si Gilau si cel de la Suplacu de Barcau la Bors. Anul viitor ar putea incepe constructia unor autostrazi in regim de concesiune. Acest sistem va atrage dupa el impunerea taxelor de autostrada.

Cu trenul la mare si la munte, un calvar

Chiar daca si in 2007 multi soferi au ales sa-si lase masinile acasa in speranta ca vor ajunge mai repede cu trenul, acest lucru nu s-a intamplat din cauza lucrarilor la doua magistrale. Atat spre mare, cat si spre munte, trenurile au avut zeci de minute intarzieri din cauza lucrarilor intre Bucuresti si Constanta si Campina si Predeal. 

Lucrarile de reabilitare a liniei de cale ferata Bucuresti-Constanta se desfasoara pe trei tronsoane - Bucuresti Nord-Baneasa, Fetesti-Constanta, cu termen de finalizare in 2008, si Bucuresti Baneasa-Fundulea-Lehliu-Fetesti, ce va fi gata in 2010.

EVOLUTIE

Autostrazi pana in 2013 > Ploiesti-Bors. Lucrarile la Autostrada Transilvania (526 km) sunt programate sa se finalizeze abia in  2013. Termenul este insa unul optimist, avand in vedere actualul ritm de constructii.

> Nadlac-Constanta. Termenul 2013 este valabil si in cazul Coridorului IV, in care Romania are o autostrada cu o lungime de 224 km. Daca tronsonul Nadlac-Arad ar putea fi gata in 2010, problemele apar cand vine vorba despre sectorul Pitesti-Sibiu, pentru care nu exista finantare.

> Giurgiu-Albita. Din Coridorul IX face parte o autostrada (378 km) care se va construi mai mult prin concesionari. Aceasta autostrada nu va fi finalizata pana in 2013.

> Roman-Targu-Mures. Cunoscuta sub denumirea de Autostrada Moldova, acest tronson de 230 km a fost proiectat ca varianta la soseaua ce strabate Carpatii Orientali prin pasuri si trecatori.

Ne puteți urmări și pe Google News