Înregistrarea căsătoriei va fi posibilă și la notar. Modificările operate de Guvern
- Ana Munteanu
- 4 decembrie 2024, 21:17
Republica Moldova. Serviciile de stare civilă vor fi digitalizate, iar înregistrarea căsătoriei va fi posibilă și la notar. Guvernul a aprobat miercuri un proiect de lege care schimbă conceptul de transcriere a actelor de stare civilă, redefinește noțiunea de „acte de stare civilă” și permite notarilor să înregistreze căsătoriile.
Modificările operate de Guvern
O schimbare majoră este eliminarea procesului clasic, care presupunea cel puțin o vizită la Agenția Servicii Publice (ASP) pentru ridicarea certificatului pe suport de hârtie. De acum, faptele și evenimentele de stare civilă vor fi înregistrate electronic. Totodată, extrasele vor fi emise în format digital.
Documentele de naștere, căsătorie, divorț, schimbare de nume sau deces vor fi disponibile pe hârtie doar la cerere. În consecință, instituțiile publice și private nu vor mai solicita cetățenilor dovezi în format tipărit, accesând direct informațiile prin platforme electronice, precum MConnect și SIC Access-Web.
O altă noutate este extinderea competențelor notarilor care vor putea înregistra căsătorii. Fapt care va oferi cetățenilor o opțiune mai accesibilă și rapidă. De asemenea, toate faptele și evenimentele de stare civilă produse în afara țării vor fi integrate în baza de date a ASP, fiind eliberate documente de stare civilă în format electronic.
Digitalizarea serviciilor, o prioritate a Guvernului
Prim-ministrul Dorin Recean a vorbit despre importanța digitalizării serviciilor atât de către instituțiile de stat, cât și de sectorul privat.
„Trebuie să ne asigurăm că serviciile publice digitalizate sunt utilizate și de sectorul privat, pentru a nu ne limita doar la instituțiile statului. Vă rog să ne asigurăm că toți pot utiliza semnătura digitală, fără a mai avea nevoie de ștampila umedă”, a menționat premierul Dorin Recean la ședința de Guvern.
Prin acest proiect, Ministerul Justiției, în colaborare cu Agenția Servicii Publice și Agenția de Guvernare Electronică, urmăresc să simplifice procesarea cererilor și să reducă birocrația. Astfel, cetățenii ar urma să beneficieze de servicii mai eficiente și interacțiuni mai facile cu autoritățile.
În prezent, ASP prestează 192 tipuri de servicii, dintre care 80 sunt înregistrate în Registrul de Stat al Serviciilor Publice. Dintre acestea 80, circa 43 de tipuri de servicii (54%) pot fi solicitate de către cetățeni online.