Iari a început proba orală de compentențe lingvistice. Elevii din Iași nu par foarte preocupați de examen pentru că, spun ei, această probă nu se poate pica.
Elevii au fost testaţi de către o comisie pe baza unor subiecte extrase la prima vedere cât de bine stăpâneșsc limba română.
„Eram programat la 12, dar am intrat mai devreme. Am avut în comisie o profesoară de la clasă şi încă una de română din şcoală. A trebuit să vorbim cinci minute fiecare, dar s-a decalat destul de mult programul“, a declarat ieri pentru Ziarul de Iași Adrian, unul dintre elevii care au ieşit de la examen la „Negruzzi“.
Vlad Lupoaie, de la Colegiul „Emil Racoviţă, a avut la examen un text memorialistic, o filă dintr-un jurnal, şi a trebuit să explice cine e emiţătorul, ce atitudine şi ce perspectivă exista în text, să argumenteze de ce textul este unul memorialistic şi să identifice diferite atitudini şi opinii din textul de la prima vedere. La cel de-al doilea subiect a trebuit să vorbească liber despre importanţa lecturării paginilor de jurnal. „În sală am fost în acelaşi timp cinci-şase persoane. Nu pot să spun că am avut mari aşteptări cu privire la examen, a fost destul de uşor, mă şi aşteptam să fie atât de uşor mai ales că nu contează calificativul nici la media generală de la bacalaureat şi nici la admiterea la facultate nu te întreabă nimeni“, a declarat acesta.
Prof.dr. Camelia Gavrilă, inspector şcolar general, consideră, din experienţa ultimilor ani, că majoritatea elevilor vor primi măcar treapta de utilizator avansat în urma acestei evaluări. Însă admite şi aceasta că nu există o miză imediată, nici evaluarea nu e la fel de strictă ca la alte probe şi nici implicarea elevilor nu este maximă. „Există o lejeritate a evaluării, mai ales că nu există într-adevăr nicio miză imediată. De aceea, nici evaluarea nu poate avea aceeaşi severitate ca la proba scrisă. Ideea este că problema vizează felul în care este receptat un text, de cum este folosită limba, iar textele ţin în principal de zona non-literară. Din calitatea de profesor de limbă română, mi-aş fi dorit ca dorit ca această probă să aibă mai multă relevanţă. Dar şi în anii trecuţi notele de la examinarea orală erau destul de mari, iar evaluarea nu era unitară“, a declarat prof.dr Camelia Gavrilă.
Proba se va întinde pe durata a trei zile.