România turistică: sensibilă la criză şi la concurenţă

România turistică: sensibilă la criză şi la concurenţă

Un mare operator de turism a anunţat că România turistică este cu şapte-opt ani în urma Bulgariei. Toate clasamentele alcătuite de Comisia Europeană şi Forumul Economic Mondial confirmă această descriere, turismul românesc fiind repetent la competitivitate.

Diferenţa dintre cele două ţări a fost făcută de o serie de privatizări şi, apoi, de tehnica bulgarilor de a face turiştii să revină. De la anul în care Sibiul a fost capitală a culturii europene, România a dat greş în campaniile de atragere a turiştilor străini. O arată cifrele.

Momentul pe care România nu l-a speculat

În 2007, România a avut o creştere de 12% la numărul de turişti care au vizitat ţara, rezultat datorat în mare măsură Sibiului, capitala culturală europeană a acelui an. Însă, chiar şi atunci, Bulgaria continua să impresioneze, mai ales prin numărul mare de turişti din afara UE, arată un raport al Comisiei Europene pentru Turism. În privinţa turiştilor din Japonia, India şi China, bulgarii au avut o creştere de 11% în 2007 faţă de 2006, în timp ce România cunoştea un plus de doar 9%. Grupul SUA-Rusia-Canada este unul care trimite mulţi turişti în întreaga lume. În acel prim an de la aderarea la UE, Bulgaria înregistra creşteri atât la turiştii care veneau din Rusia (+14%), cât şi la cei din SUA (5%) şi Canada (12%). În 2007, în România au venit cu 7% mai puţini ruşi faţă de 2006, sosirile din SUA au stagnat, iar cele din Canada au scăzut foarte mult, cu peste 22%. Ruşii, americanii şi canadienii sunt unii dintre cei mai cheltuitori turişti.

Nemţii s-au dovedit cei mai atraşi europeni de numirea Sibiului drept capitală culturală europeană, numărul turiştilor veniţi în România crescând cu 24% în 2007, faţă de anul precedent. Creşteri am avut şi la numărul olandezilor, francezilor, britanicilor şi italienilor, dar, din păcate, anii următori au marcat un regres rapid. România nu a mai găsit soluţii pentru atragerea străinilor, în timp ce Bulgaria creştea în ochii Europei, cu rezultate impresionante în atragerea de turişti francezi şi italieni.

Turismul românesc, puţin competitiv

O arată şi un raport publicat în anul imediat următor, 2008. În clasamentului Competitivităţii în Turism, redactat de Forumul Economic Mondial, România ocupa un modest loc 69. În acelaşi top, Bulgaria se găsea multe poziţii mai sus, pe 43. Vecinii unguri erau clasaţi chiar mai bine, pe 33.

2009 a fost anul scăderilor, iar ţinta tuturor statelor era linia supravieţuirii în turism. Bulgaria a tăiat serios din preţuri, iar veniturile din turism au scăzut simţitor, dar scăderea numărului de turişti a fost limitată. Asta în timp ce în România sosirile au scăzut cu 16%, iar, la capitolul "ocuparea hotelurilor", ţara noastră a înregistrat cea mai mare scădere din UE (-23% mai puţine nopţi faţă de 2008). Cinci români în Bulgaria, un bulgar în România

O statistică interesantă este şi cea a schimbului de turişti dintre România şi Bulgaria. În luna iulie 2009, 80.000 de români vizitau Bulgaria, în timp ce numărul de turişti bulgari în România a fost de doar 16.000.

Perioada de vară nu a fost una fericită pentru bulgari, dar vecinii de la sud au recuperat serios în ultimele luni ale lui 2009. În intervalul septembrie-noiembrie, Bulgaria a fost una dintre cele trei ţări europene care au anunţat creşteri faţă de aceeaşi perioadă a lui 2008, alături de Danemarca şi Suedia).

Într-un interviu acordat evz.ro, purtătorul de cuvânt al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT) prezenta argumente pentru performanţa Bulgariei în turism. "La mijlocul anilor '90, bulgarii au acceptat să adopte un management nemţesc. Atraşi de această organizare, numeroşi investitori bulgari şi străini (mulţi chiar din Germania) au deschis afaceri în zonă", spunea Traian Bădulescu, care ţinea să aducă în discuţie şi raportul calitate-preţ al ofertelor de pe litoralul bulgăresc, mult superior celui de la noi.

În 2009, clasamentul competitivităţii a marcat o mică creştere pentru România, care a ajuns pe locul 66, în timp ce Bulgaria a fost retrogradată pe 50. România turistică, cu şapte ani în urma Bulgariei

Turismul românesc nu este capabil să atragă investitori, în timp ce vecinii bulgari reuşesc să o facă din ce în ce mai bine. Aceasta este concluzia germanilor de la TUI, unul dintre cei mai mari operatori de turism din Europa.

"Bulgaria a progresat în urma privatizărilor. În cazul României, este regretabil că nu reuşeşte să atragă investitori străini. Mă refer şi la lanţurile internaţionale de hoteluri, care lipsesc în România", a spus directorul TUI pentru România, Bulgaria şi Maroc, Detlev Hohne, într-un interviu acordat Deutsche Welle.

Hohne consideră că România are un potenţial turistic ridicat, dar nu reuşeşte să îl fructifice. În opinia lui, ţara noastră ar avea nevoie de şapte-opt ani pentru a ajunge la nivelul actual al Bulgariei.

Ne puteți urmări și pe Google News