Ultimatum pentru constructorul autostrăzii Cernavodă-Medgidia
- Feri Predescu
- 22 martie 2011, 22:11
Compania francează Colas SA riscă rezilierea contractului încheiat pentru tronsonul Cernavodă-Medgidia dacă nu remediază deficienţele până pe 15 aprilie 2011, potrivit unui comunicat remis de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR).
Măsura a fost luată având în vedere întârzierea firmei în îndeplinirea obligaţiilor sale contractuale privind activitatea de proiectare şi execuţie a obiectivului menţionat, slaba mobilizare a echipamentelor în şantier, precum şi lipsa unui program de lucrări coerent care să demonstreze capacitatea sa tehnică şi organizatorică de a finaliza lucrările în termenul prevăzut.
Neconformarea constructorului până la data de 15 aprilie 2011 conduce la rezilierea contractului de către beneficiar în conformitate cu prevederile contractuale, potrivit comunicatului CNADNR, citat de Agerpres.
Tronsonul Cernavodă - Medgidia, care ar fi trebuit să fie dat în folosinţă în vara acestui an va mai aştepta, întrucât constructorul, SC Colas SA, susţine că a primit amplasamentul din partea CNADNR în iulie 2010, cu un an mai târziu decât scria în contract.
În prezent, Colas lucrează la doar 5 dintre cei 20 de kilometri ai tronsonului şi pentru că, susţine compania franceză, "CNADNR nu a dat răspuns la solicitarea Colas referitoare la propunerile tehnice şi financiare ale noului plan trasat după descoperirile arheologice din 2009".
Neînţelegerile cu Colas au fost anunţate de ministrul Anca Boagiu, care susţine că francezii cer circa opt milioane de euro pentru a finaliza lucrările, nu au prezentat proiectul tehnic la timp, pe lângă întârzierile în construcţie, iar asta ar putea duce la rezilierea contractului.
Dacă contractul va fi reziliat, atunci autostrada nu va putea fi inaugurată la cheie nici măcar în 2012, termenul anunţat de autorităţi. Nicuşor Constantinescu o acuză pe Anca Boagiu că minte
Pe de altă parte, preşedintele Consiliului Judeţean (CJ) Constanţa, Nicuşor Constantinescu, a acuzat-o astăzi pe ministrul transporturilor, Anca Boagiu, că "minte atunci când spune că lucrările la Autostrada Cernavodă-Constanţa sunt întârziate din cauza autorităţilor judeţene care nu emit certificatul de urbanism pentru tronsonul Medgidia-Cernavodă". El susţine că din decembrie 2008, când legea construcţiilor a fost modificată printr-un ordin care a aprobat exproprierea terenurilor şi a stabilit că autoritatea pentru semnarea documentelor o are Ministerul Transporturilor în cazul obiectivelor de interes naţional, "eu nu mai am nicio competenţă, este aberant acum să spună că autorizaţia de construcţie o semnează ministrul, iar certificatul de urbanism îl semnează ăla de jos, nu pot pune condiţii unui ministru, nu se poate aşa ceva". "Datorită modificării legii 50 eu nu am calitatea să semnez, unde scrie că certificatul de urbanism pentru proiectele naţionale trebuie semnate de preşedintele CJ. Dacă scrie undeva, îmi scriu demisia pe loc", a mai spus preşedintele CJ Constanţa. "Nu am nicio responsabilitate"
Nicuşor Constantinescu crede că, de fapt, Anca Boagiu "minte ca să-şi ascundă neputinţa pentru întârzierea lucrărilor la autostradă, eu am eliberat nenumărate certificate de urbanism, inclusiv pentru tronsonul de 14 km deviat, pentru fiecare ministru al Transporturilor, Dobre, Orban, Berceanu, Boagiu, de fiecare dată la începutul mandatelor lor au schimbat proiectul de la consultanţă la studiu de fezabilitate până la traseu şi până la certificatele şi autorizaţiile de construcţie. Acum eu numai am nicio responsabilitate". Enervat de acuzele ministrului Transporturilor, Nicuşor Constantinescu face trimitere la catastrofa din Japonia‚ "unde după cutremur, în numai cinci zile au refăcut 55 km dintr-un drum suspendat, iar guvernele României, din 2004 şi până azi nu au fost în stare să facă un km de la Cernavodă la Constanţă, chiar mă deranjează, întâi au dat vina pe compania franceză şi acum mă găsesc pe mine vinovat că n-am făcut autostrada".