INTERVIUL ZILEI. Răzvan Baraitaru: "Apple ne-a ales pe noi"
- Ionu ţ Fantaziu
- 15 martie 2012, 00:08
LA SAN FRANCISCO. Revo, o echipă de 12 români, şi-a văzut visul cu ochii. Jocul lor a fost selectat pentru a prezenta calităţile grafice ale Noului iPad.
Românul Răzvan Baraitaru a urcat pe scenă la prezentarea Apple a Noului iPad, gadgetul care a cucerit o lume întreagă. În spatele acestui succes se află Revo Solutions Games, o echipă de 12 oameni, şi o muncă de mai bine de un an la un proiect care l-a cucerit pe urmaşul lui Steve Jobs, Tim Cook. "SkyGamblers – Air Supremacy", un joc de război aerian, a fost conceput într-un studio din Grozăveşti. Într-un interviu acordat EVZ, Răzvan Baraitaru a povestit cum a ajuns pe scena de prezentare a Noului iPad. Evenimentul zilei: Cât de important e pentru voi că aţi fost pe scena lansării produselor Apple? Răzvan Baraitaru: E nemaipomenit. Noi ştiam că e bun jocul, dar când îţi spun asta şi şefii companiei care produce device-ul e o împlinire totală.
Cum aţi legat relaţia cu Apple? Publisher-ul nostru din Statele Unite le-a arătat mai multe jocuri în dezvoltare celor de la Apple, iar ei l-au ales pe al nostru. Am semnat un contract de confidenţialitate cu nişte clauze foarte dure. Practic, nu avem voie să spunem nimic din ce am văzut acolo.
Să înţeleg că voi ştiaţi dinainte detaliile noii tablete? Nu ni s-a spus nimic. N-am avut nici monitoare pentru a lucra la jocul pentru Noul iPad, a trebuit să cumpărăm. Şi nu avem device-ul nici măcar acum, lucrăm la joc tot pe monitoare. La dispozitivele cu Android se mai dau detalii înainte de lansare, Apple nu dă nimic. Cam cât se câştigă dintr-o astfel de afacere? Dacă publici singur pe iTunes, Apple îşi ia 30% din preţ, tu ca dezvoltator iei 70%. Iar la Android şi la Windows e la fel. Însă noi ajungem cam la jumătate pentru că împărţim cu publisher-ul, fără ei nu am fi avut nicio şansă în America. Care a fost primul joc pe care l-aţi făcut pentru device-uri Apple? Abia apăruse iPhone şi ne-am apucat să facem un joc cu avioane, FAST. A avut 14, 5 milioane de download-uri. Pe Windows Phone am avut un joc care a fost în primele 20 la vânzări timp de un an de zile şi acum e pe 30. PARADOX
"Nu sunt un jucător înrăit"
Cum te-ai apucat tu de făcut jocuri? Fac asta din timpul facultăţii, am lucrat la diverse firme. Nu sunt un jucător înrăit, mie îmi place mai mult să fac randări, grafică... Care sunt etapele de producere a unui joc? Noi avem o firmă neconvenţională. La firmele mari ai game designer, producer şi aşa mai departe, documente, mii de hârtii de planuri. Noi facem altfel, stăm cu toţii şi venim cu idei, care mai de care şi cădem de acord. Începem cu un prototip şi de acolo rafinăm. Eu sunt cu grafica, să fie frumos, Andrei (n.r. - al doilea acţionar) se ocupă să se poată juca online, iar celălalt Andrei (n.r. - al treilea acţionar), de gamming. Cum credeţi că va evalua piaţa în domeniul vostru? Device-urile mobile muşcă din ce în ce mai mult din piaţa tradiţională. Dacă îi dai unui copil un iPad, imediat se uită după jocuri şi reuşeşte să le descifreze. Avantajul faţă de timpurile trecute e că duceai CD-ul cu jocuri la magazin şi nu aveai feedback şi nici ocazia să corectezi greşelile. Acum, în două zile repari totul cu update-uri. Şi gradul de penetrare este foarte mare, întrucât au ajuns să aibă acces la aceste device-uri oameni care nu au avut vreo legătură cu ele până de curând.
Ideea jocului de unde vine? Ne inspirăm. Dacă îmi place mie s-ar putea să le placă şi celorlalţi. Acum e al cincilea joc. Oamenii ne sugerează să schimbăm diverse lucruri, iar noi schimbăm. Suntem pioneri mondiali în cross platform multiplayer, adică ai Rise of Glory pe iPhone, îl are şi prietenul tău pe Android şi îl pot juca împreună online.
<iframe width="633" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/zERWsFGfhyg" frameborder="0" allowfullscreen></iframe> UN ALT ROMÂN
Alături de Steve Jobs, la prezentarea iPad 1
E a doua oară când un român participă la prezentarea gadgeturilor Apple. În 2010, pe scena lansării primului iPad, prezentat de către Steve Jobs, a fost şi Bogdan Ursu. Acesta a fost chemat de oamenii de la Apple cu două săptămâni înainte de lansare pentru a adapta un joc care să ruleze pe tableta PC. În tot acest timp, pe lângă munca la joc a fost nevoit să-şi facă timp şi pentru a participa la repetiţiile celor de la Apple. Bogdan a făcut parte dintr-un scenariu care s-a respectat la sânge. Pe aceeaşi scenă cu Steve Jobs, românul a făcut demonstraţii cu tableta, în timp ce un coleg al său a vorbit despre jocul pe care l-au produs împreună.