Cuirasatul Admiral Graf Spee a fost un cuirasat care a aparţinut marinei de război germane. Nava avea un tonaj declarat de 10.000 de tone, impus Germaniei după Primul Război Mondial, prin Tratatul de la Versailles. De fapt, nemţii minţiseă, bastimentul având 16.000 de tone şi era echipat cu armament destinat unor nave cu deplasament dublu.  După ce Marea Britanie a declarat război Germaniei la izbucnirea celui de al doilea război mondial, cuirasatul a cauzat în Atlanticul de Sud pierderi însemnate navelor comerciale engleze. Luni în şir. Navele Royal Navy din Atlanticul de Sud l-au vânat fără succes. Dar în decembrie 1939, la gura de vărsare a lui Río de la Plata, Uruguay, nava germană ajunge într-o situaţie disperată.


O strategemă câştigătoare

Era în reparaţii pentru 48 de ore în portul Montovideo şi nu era permisă, prin lege, o staţionare mai mare aunei nave de război într-un port neutru. Dar, două vase militare britanice mici, care puteau fi uşor înfrânte, stăteau la pândă. Cele mai apropiate nave de război britanice se aflau la o distanţă mult prea mare ca să poată ajunge la timp. Atunci, amiralitatea britanică a recurs la o înşelăciune, în fapt o măiastră dezinformare. A trimis celor două vase britanice mici informaţia că un vas mare de război şi un avion se vor uni cu ele. La Londra se ştia că amiralitatea germană şi căpitanul german al Admiral Graf Spee vor descifra codul. De fapt, britanicii au folosit un cod care putea fi descifrat. Ca urmare, căpitanul german Hans Hans Langsdorff a dat ordin propriului echipaj să scufunde nava şi apoi s-a sinucis.