În sfârșit, e și Bucureștiul pe primul loc la ceva! Până la finele lunii august, 500 de autobuze și troleibuze RATB din Capitală vor fi dotate cu o tehnologie modernă de ghidare și orientare a nevăzătorilor.
Sistemul Smart Public Transport (SPT) este primul de acest gen, din lume, care trece de faza experimentală!
Cum funcționează sistemul
Tehnic vorbind, el folosește unități hardware tip Bluetooth Low Energy (iBeacon), gestionate de o platformă cloud-based și care comunică interactiv cu smarthphone- uri cu sistem iOS și Android, prin intermediul unei aplicații.
„Deocamdată, dispozitivele iBeacon au fost puse pe 40 de troleibuze ale liniilor 86 și 90, care pornesc din Vatra Luminoasă spre Gara de Nord și Cartierul Militari, linii folosite des de nevăzători. Suntem în teste“, a explicat Constantin Tobescu, directorul Departamentului Relații cu Publicul, de la RATB.
Sistemul, care funcționează prin bluetooth, este montat în colțul mașinii
Nevăzătorul, care trebuie să fie posesor de smartphone, își descarcă aplicația SPT. Când iese din casă activează, pe telefon, linia pe care dorește să meargă. Atunci când troleibuzul dorit se apropie la o distanță de circa 50 de metri de stația în care se află, nevăzătorul primește un mesaj, citit de voice-overul de pe mobil, care îl anunță că mașina este aproape.
La sosirea troleibuzului în stație, iBeaconul emite un semnal repetat, de tip Beep-beep, care îl ajută pe utilizator să-și dea seama în care mașină trebuie să se urce. Apoi, livrarea notificărilor și semnalele sonore se opresc automat, imediat după ce pasagerul a urcat. Sistemul va fi aplicat și la Cluj, Brașov, Timișoara și Iași.
Conform statisticilor oficiale, în București sunt înregistrați peste 7.000 de nevăzători, dar numărul real de beneficiari direcți ai proiectului atinge 12.000 de persoane. În România sunt peste 120.000 de persoane cu deficiențe de vedere.