Trenurile în România merg încet și nesigur. CFR nu poate ieși din criză chiar dacă a crescut numărul de călători | EVZ EXCLUSIV

Trenurile în România merg încet și nesigur. CFR nu poate ieși din criză chiar dacă a crescut numărul de călători | EVZ EXCLUSIV

Ca și în alți ani, de sărbători trenurile de călători sunt asaltate. Conform datelor ofi ciale, comparativ cu luna martie a anului trecut, numărul de bilete eliberate studenților a avut o creştere de aproximativ 70%, pe fondul unei capacități de transport insuficiente și a unui parc de material rulant învechit

Criza financiară cu care se confruntă CFR Călători nu este nouă. Pentru a impulsiona traficul și a mări aportul financiar la visteria companiei, guvernanții au decis să acorde gratuitate studenților, urmând ca valoarea cheltuielilor aferente să se deconteze de la buget.

De 10 ori mai multe abonamente pentru studenți

Dacă statul a plătit contravaloarea biletelor şi abonamentelor acordate studenților, subvenția pentru bunul mers al trenurilor, plăți pentru reparații, combustibili, energie etc, în valoare de 406 milioane lei nu a fost plătită. Din datele oferite de CFR Călători, până în prezent s-a depăşit cifra de 1 milion de bilete şi abonamente folosite de studenți. Spre comparație, în aceeași perioadă a anului 2016 studenților leau fost eliberate, cu reducere, circa 417.000 bilete și peste 1.050 abonamente. Specialiştii estimează că s-au eliberat de 10 ori mai multe abonamente anul acesta față de anul trecut. În perioada de vacanță oficialii CFR Călători se așteaptă la o creștere a traficului fără precedent în ultimii 10 ani.

Viteza pe calea ferată este, în medie, de 44 km/h

Viteza medie de circulație pe infrastructura feroviară din România este de aproximativ 44 km/h, în condițiile în care mare parte din trenuri pot atinge viteze de peste 100 km/h. Pe ruta București – Constanța, singura porțiune pe care s-a făcut reabilitarea infrastructurii, se circulă cu 160km/h, durata de parcurs pe această destinație este de 2 ore.

În perioada Sărbătorilor, trenurile au circulat la capacitate maximă cu ocupare și de peste 100%, pe multe rute s-au vândut și bilete în picioare.

Sistemul feroviar are nevoie urgentă de investiții

Atât la nivel de infrastructură cât și la nivel de modernizare a parcului de material rulant este necesară alocarea de fonduri pentru ca standardele de călătorie să fie unele decente, așa cum sunt așteptările și pretențiile călătorilor.

Una din soluții pentru operatorul național feroviar de pasageri ar fi alocarea celor 2,11 miliarde de lei (465 milioane de euro), care reprezintă subfinanțarea din ultimii ani, precum și identificarea altor surse de finanțare. Din datele puse la dispoziție de CFR Călători reiese că este nevoie de achiziția a peste 120 de rame electrice, trenuri și rame diesel astfel încât să se asigure orarul și cadența pentru principalele destinații din România.

Este important de precizat că deși CFR Călători a înregistrat profit în ultimii ani, conform legislației în vigoare, repartizarea acestuia nu poate fi făcută către investiții, ci doar către acoperirea pierderilor istorice acumulate între anii 2007 – 2013. Compania, conform legii, are limitări de realizare a profitului de maximum 3% față de cheltuieli. Bani pentru investiții în material rulant nou nu au mai fost alocați din 2011, iar investițiile în modernizări și reparații s-au făcut doar din fonduri proprii, venituri obținute din vănzările de bilete. Ultimul mare proiect de achiziții a fost cumpărarea a 120 de automotoare Săgeți Albastre, livrate în perioada 2003 -2009. Nici banii din subvenții nu pot fi folosiți la capitolul investiții pentru achiziții de material rulant. Acești bani sunt cheltuiți, integral, pentru asigurarea unui trafic decent, conform legislației în vigoare, a programului Mersul Trenurilor, în vigoare.

„Capacitatea noastră de transport este insuficientă”

„Trebuie să ridicăm sistemul la standardele decente şi să răspundem nevoilor de mobilitate ale cetățenilor. Capacitatea noastră de transport este insuficientă în momentul de față. Preconizăm un flux crescut de călători şi datorită studenților, dar şi pentru că trenul a revenit în atenția celor care doresc să facă anumite deplasări, fiind un mijloc sigur, destul de ieftin comparativ cu alte sisteme de transport şi, dacă am avea şi viteză corespunzătoare, cred că nu am avea concurență cel puțin pe plan intern”, a declarat Iosif Szentes (foto) director general CFR Călători.

 

Ne puteți urmări și pe Google News