Cine îl salvează de neputință pe Raed Arafat și pe Salvatorii de la ISU?

Cine îl salvează de neputință pe Raed Arafat și pe Salvatorii de la ISU?

Traficul a fost întrerupt sâmbătă prin tunelul de sub Canalul Mânecii, din cauza unui incendiu. Știrea a făcut înconjurul lumii, iar telejurnalele românești nu au ratat-o. Idem presa scrisă. Un camion a luat foc, au precizat oficialii de la Eurotunel și Eurostar, iar alarmele de fum s-au declanșat. S-a intervenit rapid, incendiul a fost stins și nu s-au înregistrat victime. Toată operațiunea s-a petrecut la 40 de metri în mare, autoritățile reușind să împiedice până și producerea panicii. Lecția din septembrie 2008 fusese învățată.

Atunci, focul izbucnit la o cisternă încărcată cu o substanță toxică, la circa 10 kilometri  de ieșirea franceză, provocase haos în Eurotunel. Pompierii francezi și britanici și autoritățile celor două țări au făcut cu greu față situației, iar criticile au fost pe măsură. Intervenția de sâmbătă a arătat că golurile și disfuncțiile din activitatea de intervenție au fost estompate.

Tot sâmbătă, dar în România, ne-am amintit de accidentul aviatic din Munții Apuseni, acolo unde, în 20 ianuarie 2014, s-a prăbușit un avion cu medici, iar pilotul Adrian Iovan și studenta la medicină Aura Ion și-au pierdut viața fiindcă n-au fost descoperiți la timp de autorități.  A fost primul șoc al românilor privind capacitatea de reacție și profesionalismul cu care acționează inspectoratele pentru situații de urgență și celula de criză constituită la nivelul ministerelor implicate în rezolvarea unor astfel de evenimente.

Ancheta Parchetului nu s-a finalizat nici după un an de la demararea ei, controversele parcă înfloresc, iar vinovații își văd mai departe de viața cotidiană. Nu e nimic ieșit din comun, fiindcă avem antecedente de acest tip, iar motivările neputinței au devenit șabloane.

După tragedia din Apuseni a fost aruncat în lupta cu profesionalizarea misiunilor de salvare medicul Raed Arafat, inițiatorul SMURD, as al accidentelor de circulație de pe șoselele țării. Ghinion! După  avionul căzut pe munte, un elicopter s-a scufundat în apele Lacului Siutghiol din Mamaia, iar cei patru membri ai echipajului nu au putut fi salvați de oamenii coordonați acum de Raed Arafat. Intervenția lor ne-a dezvăluit marile hibe care există la nivelul inspectoratelor de urgență din țară. Dar și faptul că nici măcar omul pentru care, în 2012, mulți români au ieșit în stradă văzându-l ca pe Salvatorul Națiunii, nu a reușit să miște lucrurile din loc în sistemul național de urgență. Intervenția de la Siutghiol a fost bâlbâită și s-a făcut relativ greu. Episodul cu barca fără motor pe motiv că nu s-a găsit cheia sau iluminarea victimelor cu telefoanele mobile ca să poată fi resuscitate sunt scene reale, prin care cei de la ISU Constanța s-au făcut de râsul curcilor, cum spune o vorbă din folclor. Ele demonstrează că pentru IGSU și secretarul de stat Raed Arafat exemplul de reevaluare al celor de la Eurotunel  nu a existat.

Desigur, tehnica cu care se intervine depinde mult de fondurile financiare pe care le are fiecare ISU județean şi de implicarea oamenilor în verificarea şi întreţinerea lor. Trebuie recunoscut, însă, că factorul uman, angajații ISU, contribuie esențial la bunul mers al tehnicii sau la defectarea ei și că răspunderea le aparține. Tot Arafat și șefii ISU trebuie să aibă un plan bine pus la punct prin care să implice și autorităţile locale în primele moment ale intervenției, fiindcă s-a dovedit că, în Apuseni, erau cele mai aproape de locul catastrofei.

Nici nu vreau să îmi închipui ce s-ar întâmpla dacă am avea și noi vreun tunel pe sub un lac, deși există un astfel de plan pe sub Lacul Morii! Mă gândesc însă la mult-pomenitul cutremur major și la inundații.  Te trec fiorii, relevă informațiile obținute de EVZ în acest sens. Crede cineva că un schimb de experiență cu francezii, englezii sau japonezii ne-ar salva Salvatorii noștri pentru situații de urgență?