Ce câștigă statul dacă renunță la autostrada Comarnic-Brașov

Ce câștigă statul dacă renunță la autostrada Comarnic-Brașov

Cea mai așteptată rută din România, care ar trebui să decongestioneze traficul de pe Valea Prahovei (DN1), autostrada Comarnic – Brașov, este prea scumpă pentru a mai fi realizată

Statul vrea să abandoneze acest proiect, potrivit unor surse consultate de digi24.ro. Anunțul ar urma să fie făcut în curând.

Un proiect scump

Din proiectul privind execuția autostrăzii Comarnic- Brașov reiese un cost total al acesteia de peste 8 miliarde de euro. Licitația pentru execuția în regim de concesiune a fost câștigată de asocierea Vinci – Strabag – Aktor la finele anului 2013, iar studiul de fezabilitate deja există. Dacă statul va pune capăt acestui proiect, atunci ar fi a doua încercare eșuată de concesiune. Valoarea totală a proiectului este însă greu de suportat de la buget, în condițiile în care taxa pe autostradă nu ar acoperi mai nimic din costul construcției. „Era un deznodământ așteptat. Cea mai logică soluție va fi să se meargă pe variante de ocolire ”, a comentat pentru EVZ Alexandru Crăciun, specialist în infrastructură. Acesta susține că statul a transformat într-o vedetă această rută, în defavoarea unor proiecte de autostradă mult mai justificate, din punct de vedere al traficului. „Pe ruta Comarnic – Brașov nu există aproape deloc trafic de marfă. Pentru a încerca să justifice realizarea proiectului, prin trafic, autoritățile au umflat de multe ori cifrele, spunând că, din cele 13.000 de vehicule care traversează această rută zilnic, multe sunt de marfă. Or un vehicul de marfă contează, în calcule, cât șase autoturisme, așa încât traficul total era mult umflat”, a atras atenția specialistul. Cu totul alta este însă situația pe Valea Oltului, unde sunt multe mașini care transportă marfă, chiar dacă în total porțiunea este traversată de circa 12.000 de vehicule, mai spune Crăciun.

Ne puteți urmări și pe Google News

Soluția, rutele ocolitoare

Construcția autostrăzii Comarnic - Brașov s-ar fi justificat doar pentru perioadele de vârf din sezonul de vară sau cel de iarnă, în care DN1 este extrem de aglomerat. În lipsa autostrăzii se pot construi însă rute ocolitoare în punctele de aglomerație, respectiv centuri pentru orașele Comarnic, Azuga, Sinaia. În cazul unora statul a lansat deja licitații pentru studiile de fezabilitate. „Cred că atât centura pentru Comarnic, cat și cea pentru Azuga, s-ar putea realiza foarte repede, în circa un an și jumătate. La Sinaia ar fi ceva mai greu, pentru că ar fi nevoie de construcția unui tunel de circa 8 kilometri. În schimb, costul total al tuturor lucrărilor ar fi sub jumătate de miliard de euro”, a comentat specialistul citat. Or, costul autostrăzii Comanic - Brașov era estimat la circa 8 miliarde de euro.