BLACK FRIDAY. Cumpărături de Black Friday: Online vs. offline

BLACK FRIDAY. Cumpărături de Black Friday: Online vs. offline

OPŢIUNE Cumpărăturile online sunt rapide, uşoare şi eficiente, însă magazinele din comerțul tradițional încă deţin supremaţia şi au avantajele lor.

Black Friday este un eveniment offline. Americanii fac în fiecare an cozi de sute de metri în faţa marilor magazine, în speranţa că vor reuşi să achiziţioneze produse la preţuri foarte avantajoase. Vânzările din SUA de Black Friday, de anul trecut, se ridică la aproximativ 60 de miliarde de dolari, în timp ce vânzările online nu au depăşit trei miliarde de dolari (2,9 miliarde, mai exact). Avantajele cumpărăturilor din magazinele tradiţionale sunt evidente: clientul poate atinge ceea ce cumpără, poate testa produsul şi cel mai important poate lua cumpărăturile acasă cu el, fără să mai aştepte curierul. De Black Friday, există produse care beneficiază de reduceri de până la 90%, însă acestea sunt de regulă într-un stoc foarte limitat. Astfel, dacă pe online trebuie să ai mare noroc să te alegi cu un astfel de produs, într-un magazin fizic şansele sunt mult mai mari. De asemenea, în magazinele tradiţionale există marfă care nu se găseşte în online.

Avantajele online-ului

În ţara noastră, Black Friday a fost pornit de un magazin online, iar în prezent majoritatea promoţiilor sunt online. Unul dintre avantaje este faptul că ai la dispoziţie o selecţie mult mai largă de produse. Astfel, îţi poţi cumpăra din acelaşi loc şi canapea şi anvelope de iarnă, dar şi tablete, cărţi sau jucării. Cumpărăturile online sunt mult mai eficiente, în ideea că eviţi mulţimile de oameni care vor acelaşi lucru ca şi tine, traficul nu mai reprezintă o problemă şi nu există nici cozi. În plus, toate produsele au caracteristicile disponibile pe site şi, chiar dacă nu te descurci şi ai nevoie de ajutor, poţi suna oricând la departamentul de relaţii cu clienţii pentru a afla ceea ce te interesează. Un alt avantaj îl reprezintă livrarea gratuită. Cele mai multe magazine online livrează produsele gratuit, iar dacă în anii trecuţi au fost mari probleme cu livrarea, anul acesta majoritatea magazinelor online şi-au propus ţinta de a livra toate comenzile în prima săptămână. Curierii din ţara noastră au investit peste opt milioane de euro pentru a lărgi parcul auto, conform declaraţiilor acestora. Un alt avantaj pe care magazinele online îl au şi majoritatea oamenilor nu îl cunosc este posibilitatea returnării produsului în două săptămâni. Dacă nu îți place culoarea sau produsul nu corespunde, ai 14 zile la dispoziție să îl trimiți înapoi. Comercianţii sunt obligaţi de lege să accepte returnarea produsului, conform unei directive europene. În plus, atunci când un vânzător nu a informat în mod clar clientul cu privire la dreptul de a renunţa la contract, perioada de returnare se prelungeşte la un an.

La fel ca în Statele Unite, majoritatea retailerilor de electronice şi electrocasnice de la noi se bazează în special pe vânzările din magazinele tradiţionale şi mai puţin pe cele online. Spre exemplu, anul trecut de Black Friday, retailerul Domo a înregistrat vânzări cumulate de 15,1 milioane de euro, în cele trei zile, din care 12,3 milioane de euro în reţeaua de magazine şi 2,8 milioane în magazinul online. Flanco, al doilea mare jucător din piaţă, nici măcar nu a vândut produse online anul trecut, anul acesta fiind pentru prima dată când clienţii vor putea comanda şi online. Altfel, România are 10 milioane de internauţi, însă dintre aceştia doar două milioane comandă online, ceea ce înseamnă 10% din populaţie. Vânzările online din România sunt estimate la un miliard de euro. Spre comparaţie, în Cehia, care, are 10,5 milioane de locuitori, dar 8,4 milioane de utilizatori de internet, piaţa este estimată la 1,7 miliarde de euro. Creşterea estimată, pentru 2014, a pieţei de comerţ electronic locale este de 30%-35%.