Zece companii aeriene au fost amendate de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului. Sancţiunile vin în urma evenimentelor din decembrie, când mii de călători au stat zeci de ore pe aeroporturi, în urma anulării sau amânării unor curse aeriene au fost amânate sau anulate.
Ludovic Orban, ministrul Transporturilor, a susţinut că instituţia care e îndreptăţită să sancţioneze companiile aeriene ce nu respectă drepturile pasagerilor este Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului.
"Aeroporturile au obligaţia să sesizeze ANPC atunci când constată încălcarea drepturilor pasagerilor", a explicat Orban.
Ministrul Transporturilor a constatat că pasagerii nu-şi cunosc drepturile.
"De aceea, am dispus că aeroporturile să pună la dispoziţia pasagerilor pliante în care le sunt prezentate drepturile", a completat Orban.
Blue Air, Wizz Air şi Air France, cele mai mari amenzi
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a amendat companiile aeriene care au avut întârzieri de curse în perioada 3-5 ianuarie şi nu au respectat drepturile pasagerilor. Din cele 16 firme controlate, 12 au fost obligate să plăteasca amenzi în valoare totala de 288.100 de lei. Blue Air a fost cel mai drastic sancţionata: 49.200 de lei, pentru că nu şi-a informat clienţii despre drepturile pe care le au.
"Cuantumul amenzilor aplicate a fost stabilit în funcţie de numărul de pasageri înregistrat la cursele întârziate, precum şi în funcţie de timpul de aşteptare până la decolare. Controlul ANPC continuă în prezent la două companii Austrian Airlines şi Aeroflot-Russian International", a declarat şeful ANPC, Dan Vlaicu.
El a precizat că firmele de transport aerian au fost amendate cu câte 300 de lei pentru fiecare pasager care nu a fost informat despre drepturile lui, şi cu câte 800 de lei pentru fiecare client căruia nu i s-a acordat asistenţa.
Cea mai mare sancţiune a fost aplicată companiei Blue Air: 49.200 lei pentru neacordarea de informaţii referitoare la drepturile pasagerilor pe aeroportul din Bacau.
Compania a mai fost amendată cu 8.100 de lei, pentru o situaţie similară pe aeroportul Otopeni. Au mai plătit amenzi mari: Wizz Air - 48.300 de lei, Air France - 43.300 şi Alitalia - 38.400 de lei. Compania Malev a fost sancţionata cu 31.900 de lei, Carpatair cu 11.100 de lei, Tarom cu 10.800 de lei, My Air cu 9.000 de lei, British Airways cu 32.100 de lei, Lufthansa cu 300 de lei. Compania din urmă a fost amendată din cauza că informarea în scris a pasagerilor, cu privire la drepturile pe care le au, a fost prezentată numai în limba engleza.
Au mai fost controlate Air Malta, EL AL Israel Airlines, Swiss International Airlines si Romavia, care nu au încalcat regulamentul.
Drepturile pasagerilor
Dan Vlaicu susţine că pasagerii care doresc despăgubiri din partea companiilor aeriene trebuie să se adreseze în instanţă. Potrivit regulamentului european, companiile de zbor sunt obligate să informeze pasagerii cu privire la drepturile pe care le au şi să le acorde asistenţă în cazul curselor anulate.
Iata prevederile europene:
- Informarea în scris a fiecarui pasager cu privire la drepturile pe care le are în cazul în care zborul este întârziat cu mai mult de doua ore.
- Oferirea de cazare, masă şi băuturi răcoritoare, în funcţie de timpul de aşteptare; transportul dintre aeroport şi locul cazarii; dreptul la două apeluri telefonice gratuite şi dreptul de a trimite gratuit mesaje prin telex, fax sau e-mail.
- Posibilitatea de a alege rambursarea în termen de 7 zile a întregului cost al biletului, în cazul în care, din cauza întârzierii, zborul devine inutil. (17:15)