Zborul 32 al Qantas: O poveste de supraviețuire și profesionalism
- Ramona Rotaru
- 16 noiembrie 2024, 20:11
Pe 4 noiembrie 2010, zborul 32 al companiei aeriene Qantas, un Airbus A380, a decolat de la Singapore cu destinația Sydney. Nu a mai ajuns la destinație din cauza unei explozii provocată de o defecțiune internă. Cu toate acestea, povestea nu are un final tragic, ci unul fericit. Toți pasagerii alături de întregul echipaj au supraviețuit. Unii spun că la mijloc ar fi un miracol, alții susțin că totul se datorează echipajului, care a rămas în control și a reușit să aducă aeronava la sol, evitând astfel o tragedie.
Zborul Qantas 32 are o poveste impresionantă
Zborul Qantas 32 a decolat pe 4 noiembrie 2010 fără probleme din Singapore, cu destinația Sydney. Când se afla deasupra insulei Batam din Indonezia, s-a produs o explozie la motorul cu numărul doi. Aeronava era dotată cu patru motoare Rolls-Royce Trent 900. Din cauza unei defecțiuni la un disc de supraalimentare al motorului, acesta a explodat, fragmentându-se și perforând aripa stângă. Defecțiunea gravă a dus la avarii severe în structura avionului. Au fost deteriorate și rezervoarele de combustibil, dar și mai multe sisteme vitale, punând avionul într-o situație critică.
Impactul exploziei a fost resimțit în aeronavei sub formă de zgomote puternice și vibrații. Ele au fost urmate de o serie de alarme de avarie în cabina de pilotaj. Echipajul a fost nevoit să gestioneze mai multe sisteme defecte, printre care pierderi de combustibil, defecțiuni la sistemele hidraulice și electrice și mai multe alerte de incendiu false. Fragmentarea aripii a provocat și scurgeri masive de combustibil, ceea ce a crescut riscul unui incendiu major.
Cu toate acestea, echipajul a reușit să păstreze controlul asupra aeronavei și să stabilizeze situația. Au reușit să evite o pierdere totală a controlului pentru zborul Qantas 32. Au menținut comunicarea constantă cu centrul de control din Singapore și au luat decizia de a reveni de urgență la aeroportul de plecare. În aceste momente critice, echipajul a demonstrat un nivel remarcabil de calm și profesionalism. Au reușit să evite o un accident aviatic și o catastrofă.
Cum a reușit echipajul să aducă avionul la sol
Căpitanul Richard de Crespigny, împreună cu echipajul său experimentat, au acționat cu un calm extraordinar și o determinare clară de a asigura supraviețuirea pasagerilor. A lucrat aproximativ o oră pentru a gestiona un flux copleșitor de alerte și defecțiuni multiple. Sistemele automate au semnalat peste 50 de alarme de avarie, fiecare cerând o atenție rapidă și soluții imediate, într-o ordine precisă, pentru a evita escaladarea problemelor.
În aceste condiții critice, echipajul a colaborat eficient. Fiecare membru al echipajului din zborul Qantas 32 și-a îndeplinit sarcinile și a păstrat o disciplină strictă în execuția procedurilor de urgență. Unii membri ai echipajului monitorizau starea avionului și răspundeau la alarme. Alții mențineau comunicația cu controlul traficului aerian și cu operatorii de la sol. Căpitanul de Crespigny a reușit să comunice clar situația către pasageri, asigurându-i că echipajul face tot posibilul pentru a-i aduce în siguranță la sol.
Echipajul a luat decizii critice pentru a minimiza riscul de incendiu sau de scurgere de combustibil în timpul aterizării. Ei au ales o rută de întoarcere cât mai sigură și au efectuat manevre speciale pentru a păstra stabilitatea aeronavei. Lucrau cu trei din patru motoare și un sistem hidraulic avariat. Profesionalismul lor a fost esențial în acest moment, iar abilitățile și calmul de care au dat dovadă au fost remarcabile.
Zborul Qantas 32 aterizează, iar pasagerii sunt evacuați de urgență
După mai multe manevre complexe, zborul Qantas 32 a reușit să ajungă înapoi la Singapore. Avionul a fost pregătit pentru o aterizare de urgență, cu riscul constant al unui incendiu provocat de scurgerile de combustibil. Cu toate acestea, echipajul a reușit să aterizeze în siguranță, fără incidente suplimentare, pe pista Aeroportului Changi, cu toate sistemele vitale parțial funcționale.
Imediat după aterizare, echipajul a început evacuarea pasagerilor, pentru a reduce riscurile potențiale. În ciuda avariilor extinse suferite de aeronava A380, evacuarea a decurs fără probleme majore. Pasagerii au ieșit din avion în ordine, cu asistența echipajului de cabină, antrenat pentru astfel de situații. Toți cei 469 de pasageri și membri ai echipajului au supraviețuit fără răni grave.
Ulterior, aeronava a fost inspectată de ingineri și experți. Aceștia au confirmat gravitatea defecțiunilor și complexitatea măsurilor necesare pentru a stabiliza avionul și a asigura aterizarea în siguranță. Incidentul cu zborul Qantas 32 a evidențiat competența echipajului și importanța instruirii în situații de urgență. Eforturile lor au fost recunoscute la nivel mondial. Toți membrii echipajului au fost decorați pentru curajul și profesionalismul de care au dat dovadă.
Ce s-a schimbat în industria aviației după acest incident
Autoritățile aeronautice și Rolls-Royce, producătorul motoarelor, au deschis o investigație detaliată pentru a determina cauzele exacte ale exploziei. Ancheta a dezvăluit că problema provenea de la o fisură într-un disc de supraalimentare din motor, cauzată de un defect de fabrică. Descoperirea a condus la rechemări masive de motoare Trent 900 pentru a fi inspectate și reparate. Scopul era acela de a evita repetarea unui asemenea incident.
În urma celor petrecute cu zborul Qantas 32, autoritățile aviatice au impus noi reguli și standarde stricte de control și verificare pentru motoarele de avion. Cele mai multe au fost impuse în cazul motoarelor utilizate pe avioanele de mare capacitate, precum Airbus A380. Au fost introduse măsuri suplimentare de monitorizare a motoarelor și s-au înăsprit standardele de fabricație, pentru a asigura siguranța la bord.
În plus, acest incident a atras atenția asupra importanței instruirii echipajului de zbor și a capacității acestuia de a gestiona situații critice. Curajul și profesionalismul echipajului au servit drept exemplu pentru întreaga industrie. Măsurile preventive introduse ulterior au avut un rol semnificativ în îmbunătățirea siguranței aeronautice globale, potrivit Biroului Australian pentru Siguranța Transporturilor (ATSB).