Washington Post: Operațiunea psihologică a GRU din perioada anexării Crimeii. Pulsul planetei
- Iulian Chifu
- 29 decembrie 2017, 00:00
Washington Post a publicat de Crăciun un material în care expune planul de dezinformare și operațiune psihologică a GRU, serviciul rus de informații militare, care a însoțit anexarea Crimeii făcută după preluarea de către „omuleții verzi” fără însemne a principalelor clădiri ale peninsulei.
Documentul autentic, aflat în posesia ziarului american, expune pe deplin operațiunea informațională, de dezinformare și operațiunile psihologice aferente operațiunii militare declanșată în februarie- martie 2014.
Operațiunea informațională ar fi fost declanșată la 22 februarie 2014, după ce a devenit clar că președintele pro-rus Viktor Yanukovich nu-și mai poate menține funcția, după reprimarea manifestanților din piață și moartea a 100 de persoane. Rusia a început prin a acuza de „lovitură de stat” acțiunea din Maidan și fuga lui Viktor Yanukovici (deși a fost propria greșeală aceea de a organiza la Donetsk Congresul deputaților de toate nivelurile din regiunile sud-estului Ucrainei, Novorossia, și tentativa de rupere a Ucrainei cu Yanukovich președinte mutat la Sevastopol, pentru care emisese deja decretul de schimbare a capitalei. O formulă de tip Taiwan, cu menținerea conducerii legitime în zona separatist pro-rusă și delegitimarea Kievului și a majorității Ucrainei).
Operațiunea de influență și informațională lansată de agenția militară de spionaj GRU a constat într- o formulă de propaganda ofensivă la adresa guvernului de la Kiev și a manifestanților pro-occidentali. Scopul a fost influențarea decidenților internaționali pentru a accepta operațiunea militară, lansată la 27 februarie, pentru preluarea Crimeii, respectiv a Parlamentului autonomiei de către oameni înarmați. Raportul clasificat al GRU anunța clar anexarea Crimeii ca punct final al operațiunii militare pe care o sprijinea operațiunea psihologică și de influența a GRU.
Raportul vorbește despre eforturile GRU timp de 6 zile în 2014, începând de a doua zi după prăbușirea lui Yanukovych. Operațiunea a valorificat conturi false create de persoane inexistente (identități luate direct de pe Facebook cu poze ale unor utilizatori rari și neatenți) iar aceste persoane erau plasate pe Facebook și varianta rusă echivalentă, VKontakte. Erau false identități cu oameni care, aparent, locuiau în întreaga Ucraină, care erau supărați pe protestele din Maidan.
Astfel, se remarcă cu precădere cazul lui Ivan Galitsin, o identitate falsă, cu poza unui traficant rus de droguri arestat în SUA, Konstantin Yaroshenko, profil care a început să posteze sâmbătă, 22 februarie 2014, la articolele din ziarele mari în limba engleză. El reacționa la eliberarea din detenție a Iuliei Tymoshenko și vorbea despre existența unei lovitirui de stat în Ucraina. Postarea susținea că autorul susținuse Maidanul, fusese în piață, dar acum era un coșmar, fasciștii și ultranaționaliștii din Vest preluaseră piața și voiau să aducă Ucraina cu 70 de ani în urmă, la perioada banderovistă (legată de Bandera).
Nu întâmplător, temele aveau să fie preluate imediat și de oficialii ruși: fasciști, naziști, ultranaționaliști ucraineni, banderoviști, lovitură de stat. Galitsin a fost creația unui ofițer GRU specializat în operațiuni psihologice, potrivit documentului, la fel cu alte postări și personaje inventate. Au fost vizate, în total, 30 de grupuri ucrainene și platforme de social media, dar și 25 de publicații de vârf de limbă engleză din lume, potrivit raportului publicat de Washington Post.
Pretinșii ucraineni obișnuiți erau, de fapt, profiluri false administrate de ofițeri operativi ai GRU, care au accentuat nebunia, vorbind despre „Brigăzile de occidentali care vin să fure și să ucidă cetățenii pașnici, ei, care nu mai au nimic sfânt”. Firește, demonstranții din Maidan erau numiți naziști, fasciști, ultranaționaliști, baderoviști. De aici, operațiunea s-a complicat, prin proferarea de amenințări false primite, zice-se, de Yanukovich și aliații săi, de data asta ei întrupând radicali. Vova Kravets, de exemplu, a amenințat pe Facebook 14 politicieni.
La fel și pe 27 februarie, când a fost luat cu asalt Parlamentul Crimeii, au fost create patru grupuri pe Facebook pentru a susține secesiunea de Ucraina, pe baza „amenințării naziste” lansate pe social media tot de GRU. În raport apar instrucțiunile clare date ofițerilor operativi GRU pe fiecare dimensiune în parte, pentru a obține peste 200.000 de vizualizări doar în 27 februarie la postări pe Facebook, VK și LiveJournal, o altă rețea rusă. În plus, GRU a plătit bani pentru publicitate, pentru a crește vizibilitatea grupurilor create. E greu de estimat impactul real, dar raportul spune că „majoritatea covârșitoare a utilizatorilor de social media au susținut pozițiile autorilor și au distribuit argumentele postate.” Greu de imaginat că operațiunea a fost una doar de aruncare a banilor în hău, fără nicio eficiență.