România caută parteneri cu bani pentru construirea unui port de primire a gazului natural lichefiat.
Dacă, până acum, proiectele energetice ne ocoleau, avem în sfârşit şansa să devenim un jucător important în lupta pentru resurse. România are un nou proiect: poate fi una dintre destinaţiile Gazului Natural Lichefiat (GNL). Considerat de analişti drept un proiect „futurist“, construirea unui terminal de GNL la Constanţa a fost confirmată.
Gaz din Qatar
„Complementar proiectelor Nabucco şi Constanţa-Trieste susţinem construirea, la Marea Neagră, a unui terminal de gaz natural lichefiat ce poate aduce o contribuţie importantă securităţii energetice a Europei“, a spus, ieri, preşedintele Traian Băsescu la o conferinţă pe probleme de energie. Gazul ar urma să fie furnizat de Qatar, aşa cum a promis emirul Hamad bin Khalifa, în martie, în timpul vizitei la Bucureşti. Costurile extrem de ridicate ale acestui terminal fac însă imposibilă finanţarea doar din banii guvernului, singura şansă fiind banii europeni.
Numai un vapor de transport al gazului, cu o capacitate de 150.000 metri cubi, costă 200 de milioane de euro şi transportă echivalentul a 1 TWh (consumul unui oraş cu 200.000 de locuitori - n.r.).
Gazul lichefiat este o alternativă la conductele de gaz, fiind transportat în formă lichidă. Studiul de fezabilitate pentru un asemenea terminal costă 20 de milioane de euro. „Gazul lichefiat este o soluţie futuristă pentru România pentru că aceste terminale presupun construirea unei întregi infrastructuri: ai nevoie de o flotă care să transporte acest gaz. Ai nevoie de nave adaptate să treacă prin Strâmtoarea Bosfor“, a spus, pentru EVZ, Codruţ Pascu, directorul firmei de consultanţă Roland Berger. Nu în ultimul rând, este nevoie de staţii de prelucrare a gazului în port şi de conexiuni la reţeaua de transport, a adăugat el.
Deşi Dinu Patriciu, preşedintele Rompetrol, crede că Europa va fi independentă de gazul rusesc prin terminalele de GNL (după modelul Spaniei), Gazprom a anunţat că vrea să obţină, până în 2030, circa 25% din piaţa mondială de gaz natural lichefiat şi să livreze inclusiv către SUA şi regiunea Asia Pacific.
Proiecte pe bandă
În România, gazul va fi adus din regiunea Caspică prin conducta Nabucco, petrolul va veni de la azeri şi kazahi prin Constanţa- Trieste, iar a doua centrală nucleară va fi construită probabil în Transilvania de francezi. Acestea sunt proiectele energetice „cu miză“ pentru următorii zece ani.
Pentru oleoductul care va duce petrol în Italia, tranzitând România, a fost semnat deja acordul de înfiinţare de către trei dintre cele cinci ţări partenere. Gazoductul Nabucco va trece prin România, care a intrat şi într-o reţea regională de transport a gazelor naturale ce va reuni opt ţări (Sistemul de Transport al Noii Europe-NETS). (A contribuit Anca Simina)